צעד קטן לספייס-אקס, צעד גדול לאנושות

חברת SPACEX, אחת מכמה וכמה חברות פרטיות העמלות על פיתוח מעבורות-חלל מסחריות, עתידה לשגר היום רכב למסלול סביב כדור-הארץ שלאחר מכן ישוב וינחת בחזרה על כוכבנו.

יש להעיר שהבחירה של ארה"ב להפריט את התחום, שבה ומעמידה את ארה"ב ורוסיה משני צידי מתרס אידיאולוגי. ושוב - בדומה לעבר - בטווח הקצר, דווקא הבחירה של הרוסים נראית יעילה יותר. על פי הכתבה שהוזכרה לעיל, בינתיים, עד שהמיגזר הפרטי יציג את החלופות היעילות שלו, טיסות לתחנת החלל יתבצעו באמצעות רכבי-החלל של הרוסים...

מאחר ובשנות ה-60', המירוץ לירח הביא את האמריקאים להחליף צד בחשיבה האידיאולוגית, ומכל בחינה פרקטית התנהלות תוכנית החלל שלהם יכלה להתקיים גם בברה"מ של אז, הנסיון הזה להתניע מחדש את כיבוש החלל באמצעות המיגזר הפרטי, הוא מרתק וחשוב מאין כמוהו.

לאמריקאים בכל זאת יש נסיון מסויים של איזון נכון בין הפעלת כוחות-מדינה והפעלת המיגזר הפרטי, בכיבוש האיזורים שפעם נקראו "המערב הפרוע". אם נאמין שההפרטה הזו תצליח, יוותר לשאול מי ישחק בתפקיד האינדיאנים .... אבל בינתיים, נבקש מכל מי שמאמין שעתידו של המין האנושי בכוכבים, גם אם הוא סולד מהפרטות ככלל, להחזיק את אצבעותיו חזק עבור הצלחת המיגזר הפרטי בעניין הזה.

[עדכון: המסע הוגדר כהצלחה. מתברר שזה לא היה רק ניסוי, אלא גם מסעה הראשון של גבינה מסויימת בחלל, כסוג של מחווה למערכון של מונטי פייתון. חוש הומור של מהנדסים...].

[עדכון: גלריית-התמונה-היומית של נאס"א פרסמה תמונה יפה מהשיגור.
שווה מבט.]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך