צמחונות, טבעונות, והחתיכה החסרה...

חבר שלח לי סרטון הרצאה של גארי יורופסקי, פעיל זכויות בעלי-החיים והטבעונות, בתקווה לשכנע.... הסרטון שווה צפיה. ולמרות תמונות הזוועה שהוא מקפיד לשלב בכמה קטעים (תוך אזהרה מקדימה שמאפשרת לדלג, למי שרגיש) יורופסקי בהחלט יודע לדבר. ולזכותו הוא אפילו מביא המלצות על מזונות טבעוניים טעימים מוכנים, למי שסקרן ויכול להשיגם.

אבל בסרט יש כמה מגרעות בסיסיות:

  1. המון דמגוגיה בנוגע לאכזריות לבעלי-חיים: משום מה אותם סרטונים חוזרים כל הזמן אצל כל הטבעונים ופעילי זכויות בעלי-החיים. כל-כך קשה לצלם סרטים חדשים בנושא ? או שאחרי שמצאת סאדיסט מטומטם אחד, אתה חוגג עליו לשארית הזמן ? אל תבינו אותי לא נכון - אם יש אנשים שבאחריותם בעלי-חיים והם נוהגים בהם באכזריות, צריך לאכוף כלפיהם חקיקת צער-בעלי-חיים בקפדנות, ואם הם חוזרים על זה - צריך לשלול מהם את האפשרות להיות אחראים על בעלי-חיים. אבל זה לא אומר שכל מי שעוסק בתחום הוא סאדיסט, בדיוק כפי שאי אפשר לצבוע בתיאורי זוועה את כל ההורים, אחרי שהורה אחד נתפש נוהג באכזריות כלפי ילדיו. 
  2. חלק ניכר מהמידע הבריאותי-התזונתי המובא בו רחוק מלהיות מוסכם על הקהילה המדעית. נכון, יש מדענים רציניים שהעלו את הטענות האלה, אבל יש מדענים רציניים שעדיין מתנגדים לתאוריה המקובלת בדבר הסכנה שבכולסטרול (סכנה העומדת בלב הטיעון הטבעוני כנגד צריכת בשר). 
  3. והחשוב מכל, לצמחונים ובוודאי לטבעונים אין תשובה ראויה בנוגע לבעיות התזונה של סגנון החיים הזה, שבגללו יש סיכון גבוה מאוד למחסור ב: ברזל, B12 , סידן, 3 חומרים שמחסור בכל אחד מהם יש השלכות חמורות על הבריאות ועל ההתפתחות של תינוקות וילדים. 
עצוב מכל, צמחונים וטבעונים ואוכלי-בשר, כולם צפויים לאותו משך-חיים

אחרי שמעבדים את כל מה שנאמר כאן, נשאר רק טיעון בסיסי אחד לטובת טבעונות וצמחונות, וזו השאלה המוסרית של יחסם ואחריותם של בני-האדם כלפי בעלי-החיים. השאלה הזו כמובן צריכה להיות מעומתת עם יחסם ואחריותם של בני-האדם כלפי ילדיהם וחובתם לספק להם תזונה שתאפשר להם להתפתח כראוי. 

מבחינתי לפחות, הסרט של יורופסקי רק חיזק את עמדותיי. זה לא אומר שלא צריכים להיות מודעים לעמדות האלה. אבל חשוב לזכור את התמונה המלאה. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך

סיום