הבלוף של הספקים נחשף

גלובס בתחקיר חשוב חושף: מוצרים ישראליים נמכרים בארה"ב במחירים זולים יותר מאשר בישראל. הפער מתקיים למרות שלארה"ב יש להוביל וזה לכאורה אמור לייקר, למרות שבארה"ב מדובר בציבור שבוי (captive) בגלל סוגיית הכשרות, וגם אחרי שמחשבים את המחירים בהתאם למיסוי השונה.

אין אפשרות להימנע מהמסקנה העצובה: עובדים על הצרכנים הישראליים בעיניים. הצרכן הישראלי הוא פרה חולבת.

האם ייתכן שנראה כאן מרד של הפרות ? יש ניצנים של מחאה , וגם רשתות הdiscount עושות קולות, אבל נדמה שכרגיל, זה יהיה עניין זמני, עד להסחת-הדעת הבאה.

אישית, קשה לי להשתחרר מהתחושה שמול עינינו הולך ומתממש החזון המרקסיסטי על מוראות הקפיטליזם הלא-מרוסן. האם התשובה היחידה תהיה מהפכה ? במהלך חלק ניכר מן המאה ה-20, עמדה אל מול תודעתם של מקבלי ההחלטות במדינות המפותחות האלטרנטיבה הסוציאליסטית בגירסתה הקומוניסטית, ודי היה בה לקיומן של מדינות רווחה. כיום אין אלטרנטיבה כזו. סין כבר מזמן איננה סוציאליסטית או קומוניסטית. כל שנותר הוא הגירסא של כלכלה מכוונת מלמעלה, על יתרונותיה וחסרונותיה של זו. האם האפשרות של התארגנות באמצעות האינטרנט תביא, בדומה למתרחש במזרח-התיכון, את העידן הבא של המהפכות החברתיות ? נחכה ונראה. מה שברור הוא, שבינתיים הולך ונהיה יותר גרוע.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך

סיום