יום רביעי, 26 באוקטובר 2011

המחקר המקיף ביותר עד כה: אין קשר בין שימוש בטלפון נייד לסרטן המוח

כאילו בתשובה למהלך התמוה של ארגון הבריאות העולמי שסיווג את קרינת הסלולרי כגורם מסרטן אפשרי, ללא שום מידע נוסף, מדווח הארץ על פרסום מחקר בכתב העת "בריטיש מדיקל ג'ורנל", המקיף ביותר שנערך עד היום, אשר בחן את התחלואה בסרטן המוח מתוך מאגר מכון הסרטן הלאומי בדנמרק, בקרב דנים בגילים שלושים ומעלה, הרשומים כצרכנים פרטיים (ולא עסקיים) של שירותי טלפונים סלולריים החל משנת 1995. 
המחקר לימד שהסיכון לסרטן המוח בקרב "המשתמשים הכבדים" במשך 13 שנים ומעלה, היה גבוה בדנמרק ב-3% בהשוואה לשאר האוכלוסייה בקרב הגברים. לעומת זאת, בקרב נשים נמצא שהסיכון נמוך  ב-9% ! 
כתוצאה, ככלל, לא נמצא כל קשר סטטיסטי בין שימוש בסלולרי לסרטן המוח.
בנסיון לברר האם יש קשר בין איזור הגידול אצל מי שלוקה בסרטן המוח, לבין הצד בו נוהגים להחזיק את המכשיר ליד הראש, נמצא שאין קשר. מסקנת החוקרים - העדויות אינן מצביעות על קשר בין שימוש בסלולרי וסרטן.

כעקרון, הגישה של ארגוני הבריאות בעולם, להיזהר, ליתר-בטחון, היא גישה אחראית ומובנת. אבל הפרסומים מעת לעת על גילויים חדשים, כשאין גילויים חדשים, יותר משהם מועילים לציבור, הם מטרידים אותו. 

יום שני, 24 באוקטובר 2011

מה קורה לשמן הזית של יד מרדכי כששמים אותו במקרר?

עודני משוטט באינטרנט, ונתקלתי באתר המצויין לא-רלוונטי בסיפור מסמר-שיער אודות שמן הזית של יד מרדכי. המכתב, אותו המליץ האתר שלא לקדם, גורס שמשהו לא בסדר בשמן הזית מסוג כתית מעולה של יד מרדכי, שכן הוא איננו עומד במבחן הסבתות הידוע: שמו אותו במקרר, והוא לא העכיר.

לא הכרתי את המבחן הזה קודם לכן, וכנראה הייתי עובר על הסיפור בהרמת-גבה, לולא ראיתי שהאתר מכוון לתגובה של יד מרדכי שלא הומצאה לו ישירות, אלא פורסמה בדיון בפורום בתפוז. יכול להיות שגם זה לא היה מספיק להצדיק פוסט, אבל אז ראיתי את התגובה של קרן, מנהלת השיווק של יד מרדכי, אותה אצטט במלואה, למען ההגינות:

"ראשית, אנחנו מברכים על ההתעניינות והדיון שהתפתח סביב שמן זית ואיך בודקים אם הינו איכותי ראינו שהועלו בדיון כל מיני רעיונות, איך לבדוק "בבדיקות ביתיות" אם השמן איכותי, אך לצערנו הבדיקות לאיכות שמן זית הינן בדיקות מורכבות מאוד, ולכן ניתנות לביצוע רק במעבדות מוסמכות ולא באמצעים ביתיים. למעוניינים, מצ"ב לינק לגבי "בדיקת המקרר" שהועלתה, לפיו התגבשות שמן זית אינה הוכחה לאיכותומצ"ב הלינק  http://www.oliveoilsource.com/article/freezing-olive-oil-can-prove-extra-virgin-quality-its-fictionכל מי שמעוניין בפרטים נוספים מוזמן לפנות אלינו למוקד שירות צרכנים בטלפון 1-800-377-877"
אז לא התעצלתי, הלכתי אל הלינק המומלץ בעצמי, ושם הופתעתי לגלות את הבאות (הדגשים ב-Bold שלי):
"Olive oil manufacturers don't generally list a freezing temperature because it is quite variable depending on the olive variety and ripeness of the olive at processing. Unlike the properties of a simple compound like water, olive oil is made up of hundreds of chemicals, many of which change with every extraction and affect its freezing point.
In large-scale production, a processing practice called “winterizing” has the biggest effect on how olive oil will react under cold temperatures. Like most fruit, olives have waxes on their epidermis (epicarp) to protect them from insects, desiccation, and the elements. These natural waxes are what allow an apple to be shined, for instance. If an oil is to be sent to a cold climate, or if a refined oil is used in a product like cheap salad dressing where it will be stored in the refrigerator, it is often "winterized" (chilled and filtered) to remove the waxes and stearates. As a result, no clouding or crystals occur.
Oil that has not been winterized will clump and form needle-like crystals at refrigerator temperatures as the longer chain fats and waxes in the oil congeal, but the oil will not usually harden completely unless chilled further. Some olive varieties form waxes that produce long thin crystals, others form waxes that congeal into rosettes, slimy clumps, clouds, a swirl of egg white like material, or white sediment that the consumer may fear represents spoilage. These visual imperfections also may form outside the refrigerator during the winter when oil is exposed to cold temperatures during transport. The white color in the hardened oil does not indicate spoilage, but it is merely an indication of the longer chain fats congealing."
כלומר, מהקישור אליו הפנתה יד מרדכי עצמה למדתי, שבשמן זית שלא עבר הכנה-לחורף (winterized) וישהה במקרר  יווצרו לכל הפחות גושים או קריסטלים דמויי מחט כתוצאה מקרישת השעווה ושרשראות השומן הארוכות שבשמן.
מאותו קישור למדתי שתהליך שכזה עובר לרוב שמן שנועד לסלט (refined) או שמן שאמור להיות מיוצא לארצות שבהן האקלים קר.

ואז לא יכולתי שלא למלמל לעצמי ("ממממ...) ולגרד מעט בראשי (scratch scratch...).

  1. שמן זית אמור להעכיר במקרר אם לא עבר טיפול של קירור וסינון ("chilled and filtered");
  2. טיפול שכזה מעבירים בדרך-כלל שמן זית מזוכך (refined) שנועד לסלט (ולקירור) או שמן זית שמיוצא לארצות הקור; 
  3. שמן הזית שבמכתב השרשרת הוא כזכור כתית מעולה (ובוודאי לא כזה שמיועד בעיקרו לסלט ולשימור במקרר); 
  4. אקלים ישראל איננו קר במיוחד; 
ומהנקודות האלה, שרק יד מרדכי אחראית להגעתן לתשומת לבי, וכל עוד יד מרדכי לא תסביר ששמן הזית שלה עובר תהליכי קירור וסינון בעודה מכוונת לקישור שמסביר שאלה הן הסיבות לכך ששמן זית מעולה איננו מעכיר בקירור (או אולי תמציא סיבה מאלפת אחרת), אין מנוס מהמסקנה (המצערת) שמשהו בשמן הזית מסוג כתית מעולה של יד מרדכי שונה ממה שהסבתות שלנו הכירו כשמן זית כתית מעולה. ואידך זיל גמור. 

לפני סיום, חשוב לי להעיר שקשה לי להחליט מה מצער אותי יותר - התובנה שאתר המוערך על ידי כמו לא-רלוונטי בחר לתייג מכתב שכזה כלא ראוי לקידום עם החומר שנמסר לו/נמצא על-ידו, או התובנה שמוסד ישראלי מוערך כמו יד מרדכי מסתפק בתגובות מהסוג הזה כשצרכן פונה אליו בתלונה. 


יום ראשון, 23 באוקטובר 2011

not all forms of bad publicity are cast in the same mold

When I first heard that Ben & Jerry's recent flavor, schweddy balls is raising objections from conservative organizations, I tended to dismiss it as another case of extremists finding insult where there is none. But as I haven't seen this famous Saturday night live sketch before, I decided to watch it. As the saying goes, nothing beats seeing for oneself.

As the entire logic and content of the sketch is based on the dual meaning of the term "balls", and the sexual interpretation is the heart of the sketch, I find myself, surprisingly, supporting the critiques.

Too much sexuality interwoven into our lives, is just as wrong as no sexuality. Ice cream is an all ages delight, and the choice of a name whose merits relies solely on its possible sexual meaning, makes it, in my mind too, a very wrong choice.

It is a little bit funny to find myself in the company of conservative folks, but I couldn't agree more with the statement:
"the name is nothing but locker room humor that's not appropriate for young children."
I'm well aware that many publicity professionals believe that bad publicity is just as good as positive one, because the brand is being talked about. But as far as my own choices as a consumer goes, as long as Ben & Jerry's (a franchise I highly like and appreciate, btw) will continue with the schweddy balls line, I will feel rather hurt. Nothing in the level of boycotting. But yes in the level of being dissapointed.

Yes, I know. I'm only one.

Now its your turn. 

יום רביעי, 19 באוקטובר 2011

הגישה הפתוחה תהפוך למציאות

סקירה קצרה של הגישה הפתוחה ככורח המציאות על פי תיאורית ה"חדשנות המשבשת". אפשר לקרוא גם את המאמר המלא.  
יום אחד, מחקרים מדעיים שמתפרסמים יהיו פתוחים לכולם. 

רגע תל-אביבי נדיר של שלווה

קצת באיחור (אבל רק עכשיו נתקלתי) - תמונה שצולמה ביום כיפור האחרון בתל-אביב, העיר מלאת הניגודים הזו, שגם ביום הכיפורים אורותיה מנצנצים בעוז, אבל כבישיה, מכוניותיה הנוהגים בהם והמהלכים ביניהם נהנים מרגע נדיר של שלווה.
peaceful
(התמונה צולמה על ידי יוסי גורביץ'. ונתקלתי בה לראשונה בבלוג שלו - החברים של ג'ורג'. היא מופצת על ידו בFlickr ברשיון Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 )