זה עושה קולות כמו בוזון היגס

מאיץ החלקיקים הגדול בשווייץ, הפרוייקט הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית של הפיזיקה (למעט אולי פרוייקט מנהטן ותכנית אפולו), נושא פרי.

"הארץ" מדווח על מסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר, במסגרתה הודיעו מדעני המאיץ "כי גילו חלקיק חדש שתכונותיו הידועות עקביות עם אלו של חלקיק הבוזון היגס. מדובר בהכרזה על תוצאות ראשונות, והניסוח הוא מאוד זהיר.

קיומו של בוזון היגס נחזה על ידי פיטר היגס, פיזיקאי בריטי, ב-1964. החלקיק הוא ההתגלמות הקוואנטית של שדה היגס, השדה שעל פי המודל הסטנדרטי מעניק את המסה לכל החלקיקים הידועים. "על פי התיאוריה, כל החלקיקים מקיימים יחסי גומלין עם שדה היגס, וכיוון שיחסי הגומלין האלה משתנים מחלקיק לחלקיק, השדה מעניק לכל אחד מהם מסה אחרת."

standard model of subatomic particles
where it is licensed by a CC-by-SA3.0 license,
by its creator, Wikipedia editor MissMJ

למרות הניסוח הרשמי הזהיר, ההתרגשות בקרב הפיזיקאים היא גדולה. מדובר בחלקיק המתנהג כמו בוזון, שהמאסה שלו היא " 125-126 ג'יגה אלקטרון-וולט", ומכאן שזהו "הבוזון הכבד ביותר שהתגלה עד כה".

השאלה העומדת פתוחה, כפי שנוסחה על ידי פרופסור עילם גרוס ממכון ויצמן למדע בשיחתו עם הארץ, היא האם "מדובר בהיגס שאותו חוזה המודל הסטנדרטי של פיזיקת החלקיקים, או היגס אחר שייקח אותנו אל מעבר למודל הסטנדרטי ?"

כרגע, ככל הנראה, מדובר בהיגס סטנדרטי ואלו חדשות גדולות עבור הפיזיקה המודרנית, שיאפשרו המשך עבודה על המודל הנוכחי, בידיעה שהכיוון בו מתקדמים החוקרים הוא נכון.

ה-Guardian סיפק דיווח מפורט על מסיבת העיתונאים אותו ניתן לקרוא כאן.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך

סיום