צעד קטן, קטנטן לכאורה, בתחום הטכנולוגיה הטלפתית


בשנה שעברה דיווחה התקשורת על טלפתיה בין אדם לעכבר.  . באותו ניסוי 'קראו' את התפקוד המוחי של האדם באמצעות קסדת EEG מיוחדת שתוכננה לקלוט גלי מוח בתבנית מסויימת. מחשב תרגם את המידע הזה לאותות חשמליים שהועברו אל התקן אולטראסאונד מיוחד שהפעיל איזור מיוחד במוח העכבר וזה גרם לזנבו של העכבר לנוע.
כל זה נעשה באופן לא חדרני.  בלי לנסר את הראש של האדם או העכבר  !  על פי הדיווח המערכת דייקה ב94 מהפעמים !
אותו ניסוי נראה כמו סיפורי המדע הבדיוני (המד"ב) על הטלפת שמשתלט לך על הגוף ומפעיל אותך כמו בובה...

ולכן היה נעים מאוד לשמוע  על צעד קטן, קטנטן לכאורה, בתחום הטכנולוגיה הטלפתית, שהוא אולי הצעד הגדול ביותר שנעשה בתחום אי-פעם, ושייזכר לדעתי הרבה יותר מאותה שיחה של אלכסנדר גרהם בל...
התגלית: מסר על מחשבה הועבר בין שני בני-אדם באמצעות האינטרנט !
אדם בהודו שחובר לציוד 'לקליטת מחשבותיו'  חשב מחשבה.
הציוד תרגם המחשבה לאותות שהועברו דרך האינטרנט אדם אחר בצרפת ולבש ציוד לתרגום האותו. הנסיין בצרפת ראה באותו רגע של החשיבה בהודו, בראיה הפריפריאלית שלו, סימנים של אור.



נשמע מעט מאכזב, לא ? אז זהו, שלא. תחשבו על זה. אדם חושב מחשבה מסויימת במקום אחד בעולם. אדם אחר, במקום אחר בעולם, יודע שהוא חושב. אנחנו עוד לא במקום של העברת מחשבות מדוייקת, אבל זה הצעד הקטן, הראשון, בדרך הארוכה אל תקשורת מוחית ישירה בין בני-אדם!

כרגיל בR&D מודרני, לא מדובר באיש מדע אחד. מדובר בצוות בינלאומי גדול. החתומים על המאמר בPLOS-ONE הם:
Carles Grau,  Romuald Ginhoux,  Alejandro Riera,   Thanh Lam Nguyen,  Hubert Chauvat,  Michel Berg,  Julià L. Amengual,   Alvaro Pascual-Leone, Giulio Ruffini

האם תיווצר הטכנולוגיה המדוייקת לתרגום גלי מוח למחשבות? קשה לדעת.
כמה זמן זה ייקח ? עוד יותר קשה לדעת. אבל ככל שטכנולוגית החישה של גלי-מוח הולכת ומתקדמת, ככל שהמדע הזה הולך וצועד קדימה, כך הולכים והופכים סיפורי המד"ב של פעם לפחות ופחות דמיוניים.

האומנם ילדינו ינהלו שיחות מחשבה אחד עם השני כפי שאנחנו משוחחים באמצעות סמארטפונים? כיצד ייראה ממשקי ההפעלה של הציוד - המחשב, המקרר ? אילו השלכות יהיו לכך על הפשיעה ? אילו צורות חדשות של אמנות נראה ?

מאחר וראינו רק את הצעד הראשון, ולמדנו מהצעד ההוא המפורסם של ניל ארמסטרונג שלפעמים הצעדים הבאים דורשים הרבה מאוד סבלנות, ניקח נשימה עמוקה, ונחכה ונדמיין. יכולים לנחש מה אני מדמיין ?


(התמונה מצוטטת מאתר XKCD שם היא פורסמה ברשיון Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.5 )






































עוד על טלפתיה וטכנולוגיה


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך