ובכל זאת, עבור המדענים, כמעט בכל יום מתברר שדווקא יש חדש תחת השמש

רק אתמול כתבתי שעבור אנשים מסויימים אין חדש תחת השמש. היום שמחתי (מאוד) לקרוא ולהיזכר שבכל זאת עבור אחרים דווקא יש חדש תחת השמש: מדענים הצליחו לשקם קטע של חוט-השדרה שנקטע, ואדם משותק חזר ללכת!

באמצעות שימוש בתאי-עצב שנלקחו מאפו, סוג תאי-עצב שידוע ביכולת שלהם להתחדש, גודלו במעבדה והושתלו באיזור שנקטע בחוט השדרה, האדם שב לחוש את רגליו וללכת בעזרת תמיכה.  מדובר בסוג של טיפול רפואי שמביא איתו פוטנציאל חסר-תקדים לסובלים מפגיעה בחוט-השדרה.

זו לא הפעם הראשונה השנה בה נתקלתי בחדשות מדהימות שכאלה.  מוקדם יותר השנה נתקלתי בידיעה על גידול איברים במעבדה, בה דווח כי מדענים אמריקנים גידלו ואגינה במעבדה והשתילו בארבע נשים שסבלו מחוסר התפתחות של הנרתיק. לאחר ההשתלה כל הנשים דיווחו על יחסי מין מספקים וללא כאבים.

התחום של רפואה רגנרטיבית עדיין בחיתוליו. לפני כחודש הושתלו לראשונה תאי-גזע בעינה של אשה הסובלת ממחלה ניוונית בעיניה. תכלית הניתוח שבוצע ביפן, באמצעות תאי-גזע שנלקחו מגוף האישה, נועד גם לעכב את המחלה הניוונית ממנה היא סובלת  אך בעיקר לוודא שההליך הזה איננו מסוכן, וכי ההשתלה לא תתפתח לסרטן. השימוש בתאי גזע מושרים (induced pluripotent stem  - iPS), במקרה הזה תאי-עור בעלי היכולת להפוך לכל רקמה בגוף – הוא הרבה פחות שנוי-במחלוקת מתאי-גזע עובריים. ומחקרים בעכברים מעידים על שיפור בראיה כתוצאה מההליך הזה. רבים מאמינים כי בקרוב הם עשויים לשמש לשיחזור הראיה אצל בני אדם שראיתם מתדרדרת כתוצאה מניוון מאקולרי ומחלות אחרות המשפיעות על הרשתית.
במחקר מקביל בארה"ב, בו נעשה שימוש בתאי גזע עובריים, דווח על הצלחה, לפחות חלקית, בשיפור הראיה. מאחר ומדובר בתהליכים איטיים יחסית של החלמה, וגם בגלל החשש מגידולים סרטניים, נדרש המשך מעקב לביקורת שלמה של הטיפול הזה.

החששות שמלווים את התהליך הזה אינם דמיוניים. השימוש בתאי-גזע ברפואה הפלסטית, למשל, התגלה כלא-בטוח, כשהתברר שלעתים תאי-גזע שמושתלים מחדש מתמיינים בצורה לא-צפויה. טיפול מתיחת פנים באמצעות השתלת שומן ותאי-גזע שנלקחו מהעור התפתח בצורה לא צפויה כשמטופלת חשה בכאב כשהיא מעפעפת. התברר שתגובה לא צפויה בין רכיב אחר שהיה בזריקה לתאי-הגזע גרם להם להתמיין דווקא לתאי-עצם, וכתוצאה התפתחו פיסות עצם זעירות בעור סביב עינה.

החשיבות של התקדמות שיטתית, מבוקרת, ברורה. אבל איך אפשר שלא להתלהב כאשר מול עינינו העתיד רוקם עור וגידים, וטכנולוגיות שרק לפני עשור היו 'מדע בדיוני' משמשות כיום בניתוחים של ממש?!?

לקריאה נוספת

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך