משחק מרובה בשחמט מביא להתכווצות המוח

כבר הרבה זמן שאני נוהג לשחק שחמט-אונליין מדי ליל יום חמישי. מין מנהג שכזה שהתחיל מחוץ לאינטרנט בעודי נער עם שכני מהכפר, יזרח בן-אריה ז"ל, וחידשתי בצורה אינטרנטית לפני מספר שנים, הפעם עם יריבים אקראיים מרחבי-תבל, בעיקר באתר chess.com (אבל לא רק).

עודי מחפש משהו אחר לגמרי בעקבות הרהורים נוגים על האתיקה הלוקה בחסר של חלק מהפרטנרים האקראיים בהם יוצא לך להיתקל במחשבי בליץ-שחמט על גבי המרשתת, והנה נתקלתי במשהו שמאוד הפתיע אותי.

הרבה דברים משפיעים על מבנה המוח שלנו,  כך אומרים לנו. מתברר שאפילו לשחק שחמט עושה את זה. היינו מצפים שלטובה. אבל למרבה ההפתעה, לפחות כשבדימויים עסקינן, מתברר שזה לא ככה. משחק מרובה בשחמט, בדיוק כמו חשיפה מוגברת לפורנו, מביא להתכווצות המוח. 

אבל יכול להיות שהתכווצות של המוח זה לא דבר כזה רע. אולי זה בכלל מלמד על יעילות, מבקש להתגונן המכור לשחמט. הרי מעקב אחרי פעילות המוח של שחקני כדורגל מחוננים הציע שדווקא ככל שהשחקן מחונן יותר, כך הוא מפעיל פחות את מוחו כשהוא משתעשע בכדור-הרגל. אולי מוחו של המרבה לשחק בשחמט מתייעל ולכן הוא מתכווץ? (ולך תבין מה האנלוגיה בהקשר של המכור לפעילויות אונליין אחרות).

ובכלל, יכול להיות שהמוח לא התכווץ, אלא היה מכווץ קודם לכן? אולי דווקא אנשים שנהנים (או סובלים?) ממבנה מוחי מסויים נוטים לפעילות מסויימת ?

לך תדע.... אבל אולי הגיע הזמן להפחית בשעות השחמט שלי ?

לקריאה נוספת 



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך

סיום