עלה במרשתת - לקט אחרון לקיץ - והפעם, על לימודים שאין בהם לימודי ליבה, המכונית הטובה אי-פעם, והדרך לקריירה גדולה.

אז מה דגנו השבוע ?
לקראת שנת-הלימודים הממשמשת ובאה, נתקלתי בכתבה בNRG בה מסביר יאיר טיילור מדוע חשוב לי כי בנו ילמד בבית-ספר בו אינם מלמדים לימודי ליבה (אנגלית, חשבון, אזרחות).
שם, "כאשר המורה נכנס, כל התלמידים עומדים על רגליהם, פונים למורה בגוף שלישי ומתייחסים למורה כמודל לחיקוי ולומדים  ממנו ערכי מוסר."
בו מלמדים גם דרך ארץ וגם תורה. בו "לומדים לפצח טקסטים עיוניים מתקופות שונות, מהגמרא ועד הגאון מווילנה. " ממנו "התלמיד יצא עשיר בידע אודותיהדותו, ערכיה, עקרונותיה, וההיסטוריה שלה. "
בו "הוא יחווה 'היכרות' עם גדולי האומה ממשה רבינו, דרך אביי ורבא ועד החפץ חיים. "
אולי הייתי משתכנע, אם הוא לא היה טורח לסיים בהצהרה "אני מסתכל סביבי.רבים מבני גילי היום עוסקים במקצועות חופשיים כמו היי-טק, הנדסה וכמובן משפטים. לכל האנשים הללו יש בין תואר לשניים, והם לא למדו ליבה. הם השלימו את הכל, וברוך השם אלפי סטודנטים חרדים גודשים את הקמפוסיםעד אפס מקום.אם הבן שלי ירצה – הוא יוכל לעשות זאת. בית הספר החרדי מעניק לתלמיד ארגז כלים שבאמצעותו הוא יוכל, אם ירצה, להמשיך לכל מסלול שיבחר."
אחרי שקראתי, התבוננתי מסביב, ונזכרתי באמת העצובה. למשל, מחקר מ-2010 שפרסם משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה (זהירות: PDF) אשר מלמד על שיעורים גבוהים מקרב גברים חרדים שהשתלבו בעבודה המדווחים כי הם מתקשים עד מתקשים מאוד בשימוש במחשב ובטכנולוגיה (43%), כי הם מתקשים עד מתקשים מאוד בקריאת חומר באנגלית (30%), ומתקשים עד מתקשים מאוד בעבודת צוות (37.5%).
ואלה הם אלה שהצליחו להשתלב, כן ?
יכול להיות שהביקורת הזו תישמע מוזרה לכל אלה המכירים אותי בתור אדם שלא מקדש את החינוך 'הרגיל' וסבור שחינוך אלטרנטיבי (דמוקרטי, ביתי ואחר) עולה ביתרונותיו באופן משמעותי. לאלה אני מבקש להזכיר שהנחת המוצא של זרמי החינוך האלטרנטיבי שאני מעדיף, היא שאדם לומד בכוחות עצמו את שמשמעותי בעיניו. למי שלומד בחינוך האלטרנטיבי יש שלל הזדמנויות ללמוד בכוחות עצמו את נושאי הליבה. על ידי מבט, שיחה והקשבה. בדיוק באותה הדרך בה תינוקות לומדים ללכת ולדבר. אבל כדי שזה יקרה, צריך שהסביבה תזכיר מעת לעת את הנושאים האלה ותדאג לחשוף את האדם הלומד אליהם. כיצד ילמד אדם כישורי-יסוד לחיים המודרניים, אם הסביבה מקפידה שלא לחשוף אותו אליהם ?

מחרדים לחרדים נישאר בחרדים. מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה את כהונתו של ח"כ הרב יעקב ליצמן כשר הבריאות. ועולם כמנהגו נוהג ?
נדמה לי, שבטווח הארוך, הדאגה שהבעתי לפני רגע, תיפטר מעצמה. אחרי הכל, יש חדש תחת השמש. 

ומאיגרא רמה לבירא עמיקתא. מקלט אטומי בלב העיר תל אביב ? אולי מאגר מי תהום נגיש בפתיחת דלת ? טיול במעמקי  הנסתרים של קניון הדיזנגוף סנטר.

לפני אחרון, ושוב עם רלוונטיות רבה לשנת-הלימודים ההולכת וקרבה, נתקלתי השבוע בריכוז מצויין של כלים ללמוד שפות. שווה מבט על ידי כל מי שחשקה נפשו ברכישת שפה חדשה.

ואחרון, לכל הורה מודאג, לקראת שנת הלימודים הקרבה: הרצאת TED של לארי סמית, המסביר מדוע לא תצליחו להשיג קריירה גדולה, אלא אם.... 

על הפער בין עניין לתשוקה, והדרך אליה נלך בעקבותיהם...


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך