אנחנו יודעים נורא מעט - ואנחנו כל הזמן שוכחים את זה

תגלית ארכאולוגית חדשה: חריטות מורכבות בתקרת דולמן ענקי בגליל העליון. 

דולמן, למקרה שאתם לא יודעים מה זה, הוא מבנה מאבנים גדולות. לעיתים זה יהיה מבנה פשוט של שתי אבנים מאונכות שעליהן אבן ראשהמאוזנת. לעתים משהו מורכב יותר. סביר להניח שבמקור הם היו מכוסים באבנים נוספות או באדמה. למשל, בהקשרים שבהם משוער שהם שימשו כאתר קבורה. ההשערה היא שהכיסוי הנוסף התפזר לאורך השנים בגלל מזג-האוויר, ונותר רק המבנה היסודי.

פירוש השם דולמן הוא "שולחן אבן" ("דול" = שולחן, "מן" = אבן). ויקיפדיה מספרת שמילים בשפות אירופיות אחרות, כגון "Hünenbetten" בגרמנית ו- "Hunebed" בהולנדית מרמזות כי אלו נחשבו למיטות הענקים... 

דולמן בצורת T מהולנד; מצוטט מויקיפדיה ברשיון שימוש מחדש חופשי עם שמירת ייחוס למקור. צולם על ידי משתמש ויקיפדיה Sonnet72

יש די הרבה דולמנים בארץ הקודש. מקובל לתארך דולמנים בישראל לתקופה שבין 10,000 לפני הספירה לבין 4,000 לפני הספירה. עצם הגילוי של דולמן הוא לא חדשה גדולה. הגילוי הוא באמנות חרוטה בדולמן הזה, ובתובנה שהדולמן כל-כך גדול. 

"בביקור מקרי שערך פרופ' גונן שרון מהתוכנית ללימודי גליל במכללה האקדמית תל-חי, בשדה הדולמנים סביב קיבוץ שמיר הכולל יותר מ-400 מבני אבן ענקיים, המתוארכים לתקופת הברונזה הביניימית (לפני למעלה מ4,000 שנה). כאשר נכנס לתא הבנוי מתחת לדולמן הגדול ביותר, הופתע לגלות ציורי סלע חרוטים על התקרה."
"Excavation in the Shamir Dolmen Field (comprising over 400 dolmens) on the western foothills of the Golan Heights was carried out following the discovery of rock art engravings on the ceiling of the central chamber inside one of the largest dolmens ever recorded in the Levant. Excavation of this multi-chambered dolmen, covered by a basalt capstone weighing some 50 tons, revealed a secondary multi-burial (of both adults and children) rarely described in a dolmen context in the Golan. Engraved into the rock ceiling above the multi-burial is a panel of 14 forms composed of a vertical line and downturned arc motif. 3D-scanning by structured-light technology was used to sharpen the forms and revealed the technique employed to create them."

מעבר להערה המתבקשת על הפער בין דרך הדיווח  בתקשורת הרגילה ובתקשורת המדעית (והצער הנגזר), מה שבאמת חשוב בתגלית הזו, היא ההערה המסכמת של המאמר:
"The Shamir Dolmen Field is evidence of a hierarchical, complex society with well-defined burial customs and monumental architectural design, requiring a great deal of human labor and effort. Complex burial customs, a hierarchical burial system, and symbolic rock art all suggest a much more complex socio-economic system in the Hula Valley Basin than thought possible in the Levantine Intermediate Bronze."

או, במילים אחרות - התפישה ההיסטורית של התקופה לא מתיישבת בקנה אחד עם הממצאים. המילים much more הם אנדר-סטייטמנט לתאר טעות תאורטית בסיסית. קרו שם דברים שמשקפים מערכת תרבותית רבת-עוצמה הרבה יותר מהמשוער. וכאן - בנקודה הזו -אני מבקש להוסיף דגש נוסף. מהסוג שעליו ארכאולוגים לא מדברים.

ארכאולוגיה היא מדע קשה. הוא מתבסס על מה שנמצא. לא על מה שנעלם. יש כל-כך הרבה דרכים שבהן תרבות תעלם בלי להשאיר אחריה ממצאים רבים (תחשבו למשל על היישוב הישראלי בסיני בשנים 1967-1982 ועל הדרך שבה הוא ישתקף בארכאולוגיה בעוד 4,000 שנה. ועכשיו תניחו לרגע שאין לארכאולוגים כל תיעוד היסטורי על מה קרה בתקופה הזו, והם צריכים להסתמך רק על מה שהם מצאו בשטח). ובכל זאת, הארכאולוגים מרשים לעצמם לבנות תילי-תילים של תאוריות, כשהצמצום שבממצאים משמש להם כעזר-ניווט ראשי.

זו שגיאה מובנית בתוך התפישה המדעית. במקום שבכל מאמר ארכאולוגי תופיע בתחילתו ובסופו האזהרה: אנחנו מסתמכים על מה ששרד, ואנחנו זוכרים שרוב מה שהיה אז לא שרד, אנחנו רואים מאמרים שבהם מתבטאת - שוב ושוב - הפתעה מכך שיש ממצא שסותר תאוריות מצמצמות של מה שקרה אז בעבר.

עדיין לא מבינים את מלוא המשמעות? תחשבו על כל התיאור של האדם הקדמון כשוכן מערות. מדרך הטבע שבמערות שרדו ממצאים רבים. מערות הן מקום מעולה לשמר דברים. האם זה אומר שבתקופת האדם הקדמון (וותרו לי לרגע על התיאור התקופתי השטחי הזה) רוב בני-האדם גרו במערות? בוודאי שלא.

יותר מזה - בואו נניח לרגע תרבות רבת-עוצמה. כמו זו שלנו היום. מי גר במערות בתקופה שלנו? חלשי ונדכאי החברה. יכול להיות שהשרידים שאנחנו מוצאים משקפים את חלשי ונדכאי החברה ההיא. שכל המידע שיש לנו על "תקופת האדם הקדמון" הוא מוטה ממצאים של קבוצה לא משקפת.

אני לא בא לטעון את הטענה הזו כעובדה ידועה. אני בא להזכיר עד כמה חשוב להטיל ספק. והדולמן הענק ההוא, שיש בו גם אמנות (שסביר להניח שבדומה לאמנות יוון/רומי לא שרדה במלוא יפעתה, בגלל השפעות הזמן), הוא תזכורת רבת-עוצמה לכך שאנחנו יודעים נורא מעט - ואנחנו כל הזמן שוכחים את זה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך