חוק עזר עירוני שאושר במועצת עיריית תל-אביב יחייב שיפוץ חזיתות בניינים מדי 15 שנה, ומה יהיה על התושבים העניים ?

דה-מארקר מדווח כי מועצת עיריית תל-אביב אישרה חוק-עזר עירוני, אשר יחייב שיפוץ חזיתות בניינים משותפים מדי 15 שנה. השיפוץ יהיה מקיף ויכלול בין היתר עבודות כמו צביעה, טיוח, תיקון הריצוף, גינון, הקמת מסתורי אשפה, עבודות להגנה מפני חלודה או  סדיקה,  הסרת תורני אנטנות, קולטים, הסדרה של תעלות מתקני גז, כבלים וכבלי חשמל, ועוד.

מהנדס העיר יהיה אחראי על שליחת הודעה על דרישת שיפוץ מדי 15 שנה (אלא אם מצב הבניין יחייב אחרת) אשר תפרט את הדרוש שיפוץ. בעל בית שיהיה סבור כי ביתו אינו טעון שיפוץ יוכל להגיש השגה לוועדה בעיריה. היה ונקבע שנדרש שיפוץ, ולא בוצע, תישלח העירייה התראה, וללא הענות לה, העירייה עצמה תשפץ ותתבע את בעלי הבתים בעלות השיפוץ.

על פי הכתבה "עלות שיפוץ בניין סטנדרטי בן 4 קומות נאמדת בעשרות אלפי שקלים - הוצאה של אלפי שקלים לכל דירה. "
ונראה כי החוק, שתכליתו מבורכת לכשעצמה, מוסיף ומגדיל את הפער בין זוגות צעירים לבין דירה משלהם באיזור תל-אביב, ומוסיף ומעתיר קשיים על פנסיונרים המבקשים להמשיך ולהתגורר בעיר.

מעיר שמשאביה כה רבים, היינו מצפים שבמקביל למהלך שכזה, תוקם קרן שתעניק הלוואות לבניינים המשפצים, כך שההשקעה תוחזר לעירייה בתשלומים למשך התקופה שעד השיפוץ הבא. כן, קראתם נכון - אני מציע לחלק את תשלומי ההחזר למשך 15 שנה. ועד הבית יוכל לגבותם באמצעות דמי-הועד, ובצורה הזו, תשלום גדול, שאולי יהיה מעבר להישג ידיהם של רבים, יהפוך להיות משהו אפשרי ונגיש. בהעדר סיוע שכזה במימון, צפויים מאבקים משפטיים רבים ומיותרים, כשהתכלית לה כולם שותפים - הפיכת העיר תל-אביב לנאה ואסתטית יותר, מבלי לרושש את תושביה או לגרשם ממנה - תושג.

[עדכון, 8/9/2011: לאחר שמינהל ההנדסה של עיריית תל-אביב דרש תיקונים בחוק-העזר, החוק שוב אושר (בדיון קצרצר) במועצת העירייה (סעיף 291 בעמ' 143 לפרוטוקול; זהירות! PDF).  למרות שזרמו קצת מים בירקון מאז האישור, חוק העזר עדיין לא פורסם ברשומות. לצערי לא הצלחתי לקבל תשובה מהגורמים הרלוונטיים באשר לסיבות לעיכוב הזה. אולי זה קשור לגל המחאה החברתית, אולי בגלל הקיץ ואולי שוב יש גורמים המבקשים תיקונים... ימים יגידו.]






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך