האם המדע תומך בטענה החוזרת כי מסיכות N95 עדיפות על מסיכות ניתוחיות רגילות ?

אחת מתוצאות הלוואי המעניינות יותר של הקורונה היא שהנושא של היתרונות והחסרונות של ציודי-מגן רפואיים הפכה לשיחת יומיום טיפוסית ולגיטימית לגמרי, כאילו כולנו מומחים לנושא. 

ולמרבה הצער, אנחנו לא. 

נקודת המוצא לדיון מסיכות N95 לעומת מסיכות ניתוחיות רגילות היא שזו השוואה של שני סוגי ציוד שונים. תקן N95 הוא תקן סינון אוויר והציוד שמתוכנן בהתאם לו נועד להגן על הלובש. מסיכה כירורגית נועדה במקורה ללכוד חיידקים ונגיפים הנפלטים מהפה ומהאף של הצוות הרפואי. הן כמובן מגינות על הלובש מהתזות של נוזלי גוף על הפה והאף (למשל בצורה של רסס) שכן הן יכולות להפחית את הפיזור של טיפות מידבקות (מכילות נגיפים או חיידקים) שנוצרות בעת שיעול או עיטוש אבל המסכות הרפואיות לא מיועדות להגן על החובשים אותן משאיפה של חלקיקים כאלה. לכן מקובל להניח שהמסכה הרפואית אומנם תלכוד חלק מהחלקיקים, אבל היא תהיה הרבה פחות יעילה מאשר מסכת סינון אוויר. 

ובכל זאת, הרשויות מסבירות בכל העולם שאין סיבה ללבוש דווקא מסיכות מהתקנים הגבוהים (N95 בארה"ב, FFP2 באירופה ומקבילות אחרות במקומות אחרים בעולם).

במסגרת הדיון על לבישת מסיכות מסבירים לנו, שוב ושוב על כל סוג של מסיכה - "היעילות של המסכה במניעת הדבקה עומדת על כ־85% עד 95% (סיכון הידבקות של כ־15% לכל היותר) אם גם החולה וגם הנחשף עוטים מסכה כנדרש." ובנוסף" אם התקיים מפגש שבו התרחשה הדבקה אבל הנוכחים עטו מסכות - המחלה עשויה להיות קלה יותר (בזכות חשיפה לכמות קטנה יותר של נגיפים בזמן ההדבקה)."

בתור אדם סקרן אני מקפיד לעקוב אחרי המחקר בנושא הזה, ושנת 2020 היתה בהחלט מאירת פנים ולימדה שבעצם אין סיבה להעדיף מסיכות N95, ושצודקות הרשויות המסבירות שמסיכות ניתוחיות רגילות הן טובות דיין: 

למשל, המחקר הזה ממרץ 2020: Effectiveness of N95 respirators versus surgical masks against influenza: A systematic review and meta‐analysis שמלמד אותנו, בתמצית, שהתשובה לשאלה "האם המדע תומך בטענה החוזרת כי מסיכות N95 עדיפות על מסיכות ניתוחיות רגילות " - היא לא.
למה ? כי - 

"The use of N95 respirators compared with surgical masks is not associated with a lower risk of laboratory‐confirmed influenza. It suggests that N95 respirators should not be recommended for general public and nonhigh‐risk medical staff those are not in close contact with influenza patients or suspected patients."

והמחקר הזה, האחרון שמצאתי בינתיים, מדצמבר 2020, שהוא מטה-אנליזה של מחקרים בנושא, וכותרתו, 

Comparative effectiveness of N95 respirators and surgical/face masks in preventing airborne infections in the era of SARS-CoV2 pandemic: A meta-analysis of randomized trials

גם משיב בתמצית בלא לשאלה "האם המדע תומך בטענה החוזרת כי מסיכות N95 עדיפות על מסיכות ניתוחיות רגילות ". 

למה ? כי - 

"Six articles met the inclusion criteria. The pooled analysis showed that N95 respirators did not reduce the risk of infection with respiratory viruses compared with medical/surgical masks"

אז האם המדע תומך בטענה החוזרת כי מסיכות N95 עדיפות על מסיכות ניתוחיות רגילות ? לא. המדע קובע שבמציאות, מסיכות כירורגיות רגילות אפקטיביות באותה המידה. 

באותה הזדמנות, אני נתקל לא אחת בדיונים על שימושים חוזרים. שימושים חוזרים הם רעה חולה שנובעת מהעלות, והם בעייתיים בכל היבט, בעיקר בגלל היכולת של המסיכה להישאר בהתאמה טובה לפנים (וזה לא משנה באיזה סוג מסיכה מדובר).

אבל מאחר ומסיכות N95 הן יקרות יותר, בכל זאת עולה השאלה - האם כדאי בכל זאת לעשות שימוש חוזר במסיכות N95 ? ולמרבה השמחה הCDC השיב לשאלה הזו. והתשובה, במסמך שנוסח לגבי השימוש במסיכות כאלה במצבי מחסור משמעותיים קובע חד-משמעית: אין להשתמש יותר מ-5 פעמים שימוש חוזר במסיכת N95 בגלל התרופפות הרצועות והקושי להגיע להתאמה טובה של המסיכה כתוצאה מכך. 


[עדכון, 21/11/2021 : ]

לפעמים לא חייבים להסתפק במחקרים מדעיים. כמו שכולנו שמנו לב, החלטות בהקשרי מדיניות הבריאות לא תמיד מתקבלות משיקולים מדעיים. בינואר קבע הממשל במדינת בוואריה שבגרמניה חובה ללבוש מסיכות FFP2 לפחות בחנויות ובתחבורה הציבורית (יש לציין שהם קבעו חובה זו בלי לקבוע מי יממן עבור הציבור את המסיכות היקרות יותר (אבל הבטיחו למצוא פתרון). והנה למרות החובה הזו, הקורונה משתוללת גם בבוואריה ולא רואים הבדל משמעותי לטובתה בהשוואה למדינות אחרות בגרמניה. כך שגם המציאות חוזרת ומאשררת - אין סיבה להעדיף מסיכות N95 על מסיכות ניתוחיות רגילות בהגנה על הציבור הרחב מוירוס הקורונה. 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

למה לא לובשים את הטלאי הצהוב בישראל ביום השואה ?

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

קורס מבוא לפיק ניוז