האם ראיין טוראל יהיה ג'ורדן היהודי ?

עודי עובר בהפסקת הצהריים על כותרות העתונים, נתקלתי בכתבה באתר YNET על ראיין טוראל, כוכב קבוצת הישיבה יוניברסיטי, המוביל, יחד עם חבריו לקבוצה, את הרצף הנוכחי של נצחונות שהוא הארוך ביותר בליגות המכללות בארה"ב. 

יש מן מנהג שכזה להעניק לכל קלע מוכשר כינוי של ג'ורדן הבא, ובהקשר של שחקני כדורסל יהודיים, הכינוי הוא כמובן ג'ורדן היהודי. ותארים כאלה הם כמובן יותר מזיקים מאשר הם מועילים, שהרי ג'ורדן, על יתרונותיו וחסרונותיו, היה רק אחד, ולכל ספורטאי מגיע המרחב שלו לצמוח בו ולהתפתח, בלי להתמודד עם ציפיות, שייתכן שאין להן שום מקום, וכרגע לפחות משמשות בעיקר רק למשוך את תשומת-לב הציבור לסיפורים שהתקשורת מבקשת לספר. 

אבל חלק מהביקורת על הכתבה מצג המגיבים נראה לי תמוה. רבים סבורים שהעובדה שישיבה יוניברסיטי משחקת בDIII של הNCAA, החטיבה השלישית של כדורסל המכללות בNCAA, צריכה להיחשב כעדות לכך שזו לא ליגה רצינית. מצד אחד, אין ספק שיש משהו בכך, שהרי הDIII היא החטיבה שאליה משתייכות המכללות שמשקיעות הכי פחות משאבים בספורט. אסור להעניק מלגות-ספורט בחטיבה הזו (וזה כנראה ההבדל העיקרי בינה לבין הNAIA, כשמכל בחינה אחרת הן די דומות, למרות שיש טענות על הבדלים נוספים בין DIII לבין NAIA). מצד שני, העובדה שספורטאי בוחר להצטרף דווקא למכללה שבחרה להתנהל בצורה הזו מבחינת הספורט, יכולה להיות מסיבות אחרות. כפי שטוראל עצמו מעיד - 
'הוא החליט ללכת לקולג' שומר מצוות. לדבריו, הוא חשש שיהיה לו קשה להשיג אוכל כשר ושהחוויה לא תתאים לאורח החיים שהוא רוצה לחיות. "התקשרנו לרב מוכר", הוא נזכר. "והוא אמר לנו: 'אם אתה יהודי אורתודוקסי, זה לא המקום בשבילך'".'

כלומר, אין להסיק בהכרח מעצם הבחירה  על רמת הרצינות של הספורטאי, ומכאן שגם אין בהכרח להסיק על רמת הרצינות של הליגה. השאלה מה רמת התחרותיות שלה לא תיגזר רק מכמות המשאבים, אלא מרמת ההשקעה והמחוייבות של המתמודדים. נכון, העובדה שעבור רובם לא מדובר בליגה המהווה מקפצה לליגות המקצועיות אכן מהווה אינדיקציה ראשונית לכך שמדובר באתלטים ברמה פחות גבוהה (או פחות מחוייבת).  אבל היו כמה מקרים בהיסטוריה של הכדורסל ששחקני DIII הגיעו אל הNBA. הבולט שבהם הוא ג'ק סיקמה, מי שזכה באליפות הNBA ב1979 עם הסיאטל סופרסוניקס כשהוא ממלא את תפקיד הסנטר הפותח של הקבוצה. 

מה זה אומר לגבי עתידו של ראיין טוראל? כרגיל בספורט, קל לחזות אבל קשה לדעת איזו תחזית תתגשם. אני מציע לכל מי שמבקש להעלות תחזיות, להתבונן בסרטון היילייטס שלו, ולהתרשם באופן אישי. לדעתי, אם הוא ירצה בכך, כמובן כל עוד יזכה להינות מבריאות טובה הכל-כך חיונית לספורטאי תחרותי, הוא בוודאי יוכל להשתלב בכדורסל האירופאי. 

אבל האם הוא יוכל להשתלב בNBA? זו שאלה מעולה. ונדמה לי שעצם העדפתו ללכת לישיבה יוניברסיטי ולא לקולג' אחר בשל הרצון לשמור על אורח חיים דתי, מלמדת על השאלה החשובה באמת - האם קריירה מקצועית בNBA חשובה לו מספיק? עד כמה שאני יכול להתרשם, יש לראיין טוראל דברים חשובים יותר בחייו. תסכימו איתי שזה חשוב לא פחות. כנראה יותר.  


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

למה לא לובשים את הטלאי הצהוב בישראל ביום השואה ?

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

קורס מבוא לפיק ניוז