חיסוני ילדים: זה לפעול עכשיו - או חלילה להתחרט אחר-כך.

למרות שאני משתדל מאוד לנהוג באיפוק בכל מה שנוגע לפוסטים בהקשרים לקורונה (כי הנושא עצום ורחב וקל לשקוע בתוכו ולהפוך את הבלוג לממוקד כמעט אך ורק בנושא הזה), התקופה קוראת לעיסוק בנושא, כי אנחנו לפני תקופה יוצאת דופן. 

משרדי החינוך והבריאות פונים להורים ומנסים לשכנע לחסן את הילדים. אני מצטט קטע מתוך מכתב עליו חתומים מנכ"לית משרד החינוך ומנכ"ל משרד הבריאות המיועד להורים בישראל(PDF):
"הזמן להתחסן הוא בדיוק עכשיו: מהרגע שהילד מקבל את מנת החיסון הראשונה ועד שנחשב למוגן, עוברים כחמישה שבועות. גל האומיקרון כבר בפתח וישנה חשיבות רבה להתחיל את תהליך ההתחסנות בהקדם האפשרי.
מדוע לחסן את הילדים אם הנגיף גורם למחלה קשה בעיקר במבוגרים?
חשוב להדגיש כי לפי עמדת משרד הבריאות, נגיף הקורונה אמנם גורם לתחלואה קשה יותרבמבוגרים מאשר בילדים, אבל גם בילדים הוא עלול לגרום לתחלואה קשה, כולל אשפוז בטיפול נמרץ. בנוסף, בילדים עלולה להתפתח תחלואה משמעותית כמו למשל תסמונת C-MIS שהינה תסמונת דלקתית רב מערכתית מסכנת חיים שיכולה להתפתח בילדים לאחר שהחלימו מקורונה,גם אם חוו מחלה קלה או אפילו ללא תסמינים, ועלולה לפגוע בין היתר בשריר הלב.
בנוסף תסמונת covid long ,המאופיינת בהימשכות תסמינים שונים כגון עייפות קשה, קוצר נשימה, קושי בביצוע מאמצים גופניים, בעיות זיכרון ועוד, מאובחנת אצל כל 1 מ-100 ילדים מאומתים לקורונה במדינת ישראל, ואצל חלקם משפיעה למשך חודשים על תפקוד חייהם ומונעת מהם לחזור לשגרת חיים תקינה.
עד כה חוסנו בארה"ב למעלה מ-6 מיליון ילדים במנה הראשונה, ועוד כ-2 מיליון ילדים במנה השנייה ולפי נתוני ה-CDC ( המרכז לבקרת מחלות האמריקאי), תופעות הלוואי אינן חריגות. 
אם יש לכם שאלות נוספות או חששות לקראת החיסון, אנו מזמינים להתייעץ עם רופא/ת המשפחה או רופא/ת הילדים. "

בשיחות עם הורים אני שומע שהם מתקשים להבין את הקונטקסט של המכתב הזה. עיון בשני פרוטוקולים:

דיון 40 – צט"מ + הוועדה המייעצת לחיסוני קורונה – מתאריך 12/12/2021 (PDF)

דיון 41 – צט"מ + הוועדה המייעצת לחיסוני קורונה –מתאריך 21/12/2021 (PDF) 

אולי עוזר קצת יותר להבין את נימת הדחיפות במכתב המנכ"לים. 

הציטוט החשוב (בעיניי) מדיון 40: 

"ישנה חשיבות גבוהה לפגוש את הנגיף במצב בו קיימת הגנה חיסונית טובה על מנת להקטין את הסיכון לפתח מחלה קשה" 

הציטוט החשוב (בעיניי) מדיון 41: 

"הווריאנט משתלט על רוב התחלואה בעולם תוך פרק זמן קצר מאוד. יש החמרה מאוד רצינית בטווח זמן של ימים בודדים. באנגליה עליה מ- 200 מקרים ליום ל- 50,000 בשבועיים, שכיחות עלתה למעל %60 מהבידודים.... בדרום אפריקה - יחד עם גל התחלואה היתה גם עלייה באשפוזים. העלייה באשפוזים החלה להאט, הצטברות אשפוזים בקצב מהיר פי 4-3 מגל דלתא, גל התחלואה התפשט בכל המדינה... מערך בדיקות ה- PCR במדינות רבות בהן מתפשט האומיקרון מגיעות לקצה גבול היכולת... שיעור ההדבקה מאומיקרון מקשה על הפעלת מערכת הבריאות והחינוך באנגליה – בלונדון כ- 100 אמבולנסים מושבתים, %10 מאנשי הצוות הרפואי נעדרים בשל מחלה, בי"ס עברו ללמידה מרחוק. ... גל האומיקרון צפוי לעבור את שיאי המאומתים בגלים הקודמים ובמהירות רבה בהרבה באופן שיאתגר הרבה מהתפקודים היומיומיים – חינוך, פנאי, מקומות עבודה, שירותים יום יומיים ועוד. "

במילים אחרות - אנחנו ניצבים לפני צונאמי. דרך הפעולה שלנו בשלבים הראשונים של הגל תהיה מאוד משמעותית. 

או, בקיצור נמרץ - זה לפעול עכשיו - או חלילה להתחרט אחר-כך. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

למה לא לובשים את הטלאי הצהוב בישראל ביום השואה ?

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

קורס מבוא לפיק ניוז