למה צריך להתעקש גם כשכולם צוחקים עליך

הארץ הביא את סיפורו של דני שכטמן, המדען הישראלי שגילה את הגבישים בעלי הסימטריה המחומשת והיה שותף לפיתוח התאוריה המסבירה אותם. קשה להבין כמה התקשתה הקהילה המדעית לקבל את  התגלית שלו וכמה התנגדות גילה הממסד המדעי כלפיו, אם לא מכירים את ספרו החשוב של תומס קוןהמבנה של מהפכות מדעיות. אבל הרי אף אחד לא מחכה לאינקוויזיציה הספרדית, לא ?


כמה ציטוטים נבחרים מהכתבה:

  • "אמרתי לכל מי שהיה מוכן להקשיב, שיש לי חומר עם סימטריה מחומשת, ואנשים התחילו לצחוק עלי"
  • יום אחד פנה אליו המנהל האדמיניסטרטיבי של קבוצת המחקר שבה עבד. "הוא חייך חיוך של כבשה, הניח ספר לימוד על השולחן שלי ואמר, 'בוא תקרא מה כתוב פה'. אמרתי לו שאני מלמד את הסטודנטים שלי מה שכתוב בספר הזה, ואני יודע שיש כאן משהו שחורג מתחום ההבנה של הספר", מספר שכטמן. 24 שעות לאחר מכן חזר אליו המנהל, וביקש ממנו לעזוב את קבוצת המחקר, משום שהוא "ממיט חרפה" על הקבוצה. 
  • "אלפים ישבו שם והוא תקף אותי. הוא היה עומד על הבמות הללו ואומר: 'דני שכטמן מדבר שטויות. אין דבר כזה קוואזי-גבישים, רק קוואזי-מדענים' "
שווה קריאה גם לאנשים שלא מתעניינים רק בגבישים,  אלא גם במדע, בתהליכי שכנוע וקבלת-החלטות, ובעיקר באנשים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך