הייתכן קמפיין שיורה לעצמו ברגל ?

השחקנית קייטי הולמס, בחזרה לעברה כדוגמנית, מובילה קולקציה לחברת תכשיטים גדולה. אפשר לראות את הקמפיין בפירוט באתר החברה (מטעמי זכויות יוצרים, ומאחר וציטוט של שימוש הוגן לא היה מאפשר, לתחושתי, רזולוציית תמונה שתדגים היטב את הטיעון שעתיד לבוא, אני רק מביא קישורים לתמונות, במקום תמונה).

על טעם ועל ריח, כידוע, אין להתווכח, ובכל זאת, זה בדיוק מה שאני מתכוון לעשות כאן: התחושה שלי היא שמרוב איפור ותכשיטים, נוצר ניגוד עם  יופיה של קייטי הולמס. מצאתי עצמי מתבונן בתמונות של הקמפיין ומגרד בראשי - המאבק בין המראה הטבעי של האישה לבין האיפור והתכשיטים שעליה כל-כך בוטה, כל-כך צועק, שקשה להאמין שתהיה מי שתראה את התמונות האלה ותרוץ להשתמש במוצרים המקודמים.... במיוחד כשהיא יודעת איך הולמס נראית בלעדיהם.

השאלה של כמה איפור זה יותר מדי נדונה שוב ושוב באינטרנט אבל נראה שמי שתכנן את הקמפיין הזה התעלם מהחוכמה העממית בנוגע לאיפור ומהחוכמה העממית בנוגע לתכשיטים. אז נכון שהתוצאה לא משעשעת ובעייתית כמו כמה דוגמאות שאפשר למצוא באינטרנט לעודף איפור ועודף תכשיטים, אבל בהתחשב בכך שקמפיין פרסומי נועד להביא את הלקוחות לרכוש ממוצרי החברה, ולא לחשוב שעדיף בלעדיהם,  איך קורה דבר שכזה לאנשי מקצוע ותיקים, מנוסים ומשופשפים ?

התשובה היא פשוטה, ולא-נעימה: מקבלי החלטות בדרגים בכירים סובלים לעתים מהטיות בשיקול הדעת. הטיות מהסוג של -
כל אלה (ויש הרבה אחרות שיכלו לפעול כאן, ושיוכלו לפעול במקרה שאני, את או אתה תצטרכו לקבל החלטה) יכולים להסביר את התוצאה עליה כתבתי כאן. נראה שיותר מכל הטיה אחרת, מי שיצר את הקמפיין הזה, סובל מתקוות מופרזות על בסיס הרהורי ליבו (Wishful Thinking). אבל את זה כנראה אפשר להגיד על כל מהלך פרסומי-שיווקי שנועד לשכנע צרכנים בכך שאישה יפהפייה או גבר נאה באמת זקוקים לתכשיט, איפור או בגד אותם הם לובשים בפרסומת כדי להראות כל-כך טוב.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך