יום השואה 2013

בכל פעם בה אני מנסה לעיין מעט בתולדות התקופה הנוראה של שואת-היהודים, אני מופתע מחדש מהדרך המשונה והמורכבת בה התפתחה הזוועה ההיא, ומהפנים השונות אותם לבשה הזוועה במקומות השונים.

קרואטיה העצמאית, מדינת-הבובות בתקופת הנאצים, היא דוגמא נוספת למגוון העצום של תיאטרון הזוועה שהציגה אירופה בפני האנושות באותה התקופה.

במדד של היקפי האוכלוסיה האזרחית שנרדפה ונרצחה בידי ממשלתה, מה שקרה בקרואטיה של מלחמת העולם-השניה -
הסרבים נוהגים לכנות את גירושי ורציחות הסרבים בידי הקרואטים, באותה תקופה, בשם "השואה הסרבית", אך השנאה-הרצחנית של האוסטאשה כללה את כל המיעוטים ואת מתנגדי המשטר. עם זאת, למרות שיעורם הנמוך יחסית באוכלוסיה, ניתנה תשומת-לב מיוחדת ליהודים, אולי גם בגלל הרצון של מדינת-הבובות להידמות למדינת-המודל, גרמניה. 

חיפוש בויקיפדיה בסוגיה אחרת הקשורה לשואה, הביא אותי אל אאוגן קווטרניק, ראש שירותי הביטחון של הקרואטיים, איש האוסטאשה. מספרים כי אמו של האיש, אולגה קווטרניק, שהיתה חצי-יהודיה, התאבדה בגלל חוסר-יכולתה להתמודד עם המידע על מעשי-הזוועה הברוטליים שבוצעו תחת הנחייתו והנהגתו של בנה. יש אף הטוענים כי בהלווייתה של אמו אמר  האיש ברגישות המאפיינת אותו "הנה סוף סוף הסתלק היהודי האחרון ממשפחתנו".

קווטרניק נחשב יחד עם סגנו, וייקוסלאב לובוריץ' כאחראים הראשיים למחנה ההשמדה יָאסֵנוֹבַאץ, אולי אתר ההשמדה הבולט ביותר תחת תחום שלטונה של גרמניה הנאצית מחוץ לפולין, מעין וריאציה בזעיר-אנפין (בסגנון הזוועה של מדינת-הבובות הקרואטית) של מתחם אושוויץ, אשר תואר על ידי קצין הוורמאכט אדמונד גלייז-הורסטנאו (Edmund Glaise-Horstenau)  במילים -
"מחנות הריכוז האוסטאשיים הם פסגת האימה האנושית... הגרוע מכל הוא יאסנובאץ, אליו אין נותנים לאף בן-תמותה רגיל להציץ". 
קריאה נוספת - 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך

סיום