האמת מאחורי חיסון הפוליו

לפעמים נדמה שאנשים מאבדים קצת את הראש מרוב שהם משרתים מטרה גדולה וחשובה. אין ספק שמערכת הבריאות הישראלית יוצאת מגדרה לשכנע את הציבור בישראל לחסן את הילדים עד גיל 9 בחיסון החי המוחלש כנגד הפוליו. קל להתרשם ש"המערכת " (במובן של the system) משוכנעת בכך שזוהי טובת הציבור.

אבל המערכת מדברת בצורה כל-כך מגומגמת, כל-כך מבולבלת, כל-כך לא כנה, עד שקשה שלא להתחיל לחשוד שמשהו אחר קורה כאן, ולא מה שנאמר לנו גלויות.

כך למשל, מצוטט פרופ' איתמר גרוטו, ראש שרותי הציבור במשרד הבריאות: "מאוד בעייתי בעינינו שבעיר שבה נמצא פוליו פראי, יש עדיין 12 אלף ילדים לא מחוסנים. קצב ההתחסנות צריך להיות מואץ הרבה יותר כדי להגן על הילדים".

אבל הרי רוב-רובם של הילדים בישראל מחוסנים, בגלל החיסון המומת, לא ?תכליתו של המבצע היא הרי בכלל "להמשיך ולהגן על בני המשפחה הקרובים", לא ?

אני יכול להבין שהמערכת מאוד לא מרוצה מזה שהילדים מסוגלים להיות נשאים של פוליו, אבל הילדים הרי אינם בסכנה לחלות בפוליו. הילדים האלה לא צריכים את ההגנה הזו. הם כבר מוגנים, הודות לחיסון המומת שניתן בישראל מאז 2005.

התכלית של המבצע הזה - ואת זה כולנו יודעים - איננה להגן על הילדים האלה. מספרים לנו כבר זמן-מה שמגנים על סבתא. מספרים לנו שמגנים על הדודה בעלת המערכת חיסונית המוחלשת. מספרים לנו שמגנים על התינוקות שמתחת לגיל חודשיים.

כן, אין ספק שבין אלה שמתן החיסונים האלה לילדי ישראל שמתחת לגיל תשע ייגן עליהם הם מערכת חיסונית מוחלשת בארץ ישראל ובעולם כולו. גם המיעוט שבוחר ביודעין שלא להתחסן (מסיבותיו הוא) ייהנה מהמבצע הזה.

אבל האמת הברורה היא שזה הרבה יותר גדול מזה.

מדובר על מאבק אמיתי כנגד מפלצת - וירוס הפוליו הפראי - והנצחון יועיל בדור הזה ובדורות הבאים. חוסר הנכונות והיכולת של משרד הבריאות לומר את האמת בעניין הזה, תהיה יום אחד נושא לועדת חקירה ממלכתית. כי זו לא סתם הונאת הציבור. זוהי הפרת חוק. חוק זכויות החולה, זוכרים ?

וחבל, חבל שמערכת שלמה יורדת ככה מהפסים, ולא מסוגלת להביט לציבור הישראלי בעיניים ולומר לו את האמת: הדבר הזה הכרחי כי האנושות כולה כבר היתה על הסף של הכחדת הוירוס הזה, ועכשיו הוא חוזר, וקו החזית הוא כאן - אצלנו בבית - בישראל.

הציבור הישראלי הוכיח בעבר שוב ושוב נכונות לשאת בנטל, כשההנהגה מדברת אליו בגובה העיניים ומסבירים לו את תכליות-האמת.

הציבור הישראלי מסוגל בהחלט לשאת על כתפיו הרחבות רעיונות מורכבים כמו "טובתם של החלשים", "טובת הכלל", "טובת הדורות הבאים", "טובת האנושות".

כמה חבל שמערכת הבריאות הישראלית לא מסוגלת לראות זאת.

לקריאה נוספת 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך

סיום