על חוכמת ההמונים: כמי שכפאו שד

מצאתי עצמי נדרש לבצע איזו פעולה שלא הלהיבה אותי, והרהרתי ביני לביני אודות הניב "כמי שכפאו שד"... עודני משתעשע מאפשרות הטעות בגלל הדמיון בין כפאו (כפיה) לקפאו (שהקפיאו), כשאני מתבונן בעצמי, ניצב ללא ניע ומתנגד לפעולה הנדרשת, בגלל השעמום הכרוך בה, וחשבתי על אלה שעלולים להתבלבל בגלל המשמעות בפועל של מי שפועל שלא מרצונו.

בהתחשב במוטיבציה הגבוהה שלי, מצאתי עצמי כמעט מייד מבצע חיפוש גוגל בעניין, וראה זה פלא, חוכמת ההמונים אכן מכזיבה:
  • 9,100 איש (או עמודי אינטרנט) שותפים לסברה שצריך לכתוב "כמי שקפאו שד"....
  • רק 6,240 איש (או עמודים) מבינים שמדובר בכפייה על ידי השד. 
מצאתי נחמה בכך שבכל זאת, בקרב המיעוט, כמה עמודי אינטרנט חשובים באמת, כמו - 
  • מסכת נדרים (לעניין הדרך ליחסים שבין גבר לאישה שיניבו ילדים נאים ביותר) 
  • הערך בויקיפדיה של אימא שלום (בתו של רבן שמעון בן גמליאל, נשיא הסנהדרין אחותו של רבן גמליאל מיבנה (גם הוא כיהן כנשיא הסנהדרין) ואשתו של רבי אלעזר, מהדמויות הפלאיות היותר מפחידות בתלמוד) (הניב מופיע באותו הקשר של מסכת נדרים, והוא מתאר את התנהלותו של רבי אלעזר בתשמיש המיטה...)
  • השולחן ערוך (שוב, באותו העניין) 
ונסכם ונזכיר - כְּמִי שֶׁכְּפָאוֹ שֵׁד , הווה אומר - כמו מי שפעל בעל כורחו, ששד הכריח אותו, אשר שד כפה אותו לפעול. ועכשיו, בהעדר תירוץ אחר, אלך לעשות את אשר נדרשתי אליו, כמי שכפאו שד.... 

לפני שאסיים, תירוץ אחרון להתעכבות - אזכיר דוגמא מופלאה אחת לשימוש בניב "כמי שקפאו שד": הניב מופיע במקומות המובילים במנוע החיפוש בשל ההתייחסות לדרך שבה ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לראש-הממשלה המנוח, אריאל שרון ז"ל. החזרה של אתרי חדשות רבים על הניב עם שגיאת-הכתיב היא מגניבה לגמרי ויש בה בהחלט כדי ללמד כיצד מתנהלות מערכות חדשות בישראל כיום, תוך שעתוק מאחד אל השני עם הפעלת מינימום של ביקורת, אבל אותה החזרה מלמדת גם על הדרך שבה נעשות החדשות האלה. אכן לא רחוק מהתנהלות כמי שכפאו השד. אומנם הספדים הם עסק לא משמח, ולצערי ראיתי רק הספד אחד על אריאל שרון שהיה באמת לטעמי, ועשה צדק עם האיש ודמותו (כמו שצריך לעשות - בסגנון speaker for the dead), אבל היית מצפה שמקצועני חדשות יידעו להתמודד עם כתבות בלי לשעתק שגיאות, הלא כן? 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך