עלה במרשתת - דצמבר 2015

שנת 2015 מגיעה לה לסיומה, וזהו גם הזמן ללקט הדברים שעלו במרשתת בחודש האחרון של השנה הזו, חודש דצמבר .

האם יש דרך טובה יותר מלהתחיל לקט סיום-שנה שכזה מאשר עם הידיעה הטכנולוגית-מדעית שהיא אולי החשובה ביותר של השנה ?

הצלחה גדולה לSpaceX: לאחר שיגור מסחרי של לווין לחלל, הצליחו להנחית מחדש את המשגר:
חברת ספייס־אקס עשתה את זה. "דקות לאחר שיגור הפאלקון 9 נפרד החלק המרכזי של הטיל מהמאיץ העליון שלו, שנכנס למסלול בחלל כדי לשחרר לוויינים. לאחר מכן חזר הגוף המרכזי של הטיל לכדור הארץ, והשיב עצמו אל כן השיגור. עובדי ספייס־אקס פתחו בחגיגות בעודם צופים בשידור החי שבו נראה חלקו המרכזי של הטיל, באורך כ–50 מטר, יורד אל הקרקע באיטיות. "
החשיבות בהצלחה הזו? כיום, בארה"ב עיקר המשקל של פיתוח הטיסות לחלל הוא בידי השוק הפרטי. הצלחת המהלך הזה הולכת ומקרבת את היום שבו העלות של טיסות שגרתיות לחלל תפסיק להיות דמיונית ותתחיל להפוך למסחרית. האם ביום הזה חלק מסיפורי המדע הבדיוני יהפכו להיות מציאות? ואם ננסה לדמיין אפילו רחוק וחזק יותר - האם נזכה לראות ב-50 השנה הקרובות מכוניות מעופפות דו-תכליתיות שבעזרת משגרים דוגמת זה שחזר אל הכן יוכלו לעבור למסלול מסביב לכוכב-הלכת שלנו? ואולי אף מעבר לו ?


נשים את החלומות על התנועה מהכוכב אל החלל בצד, ונעבור אל החלומות על נסיעה על פני הכוכב , בלי לנהוג ברכבנו בעצמנועד כמה הטכנולוגיה של המכוניות-הנוהגות-את-עצמן בשלה?
תומאס פורם, ראש פיתוח האלקטרוניקה והרכבים של פולקסווגן הסביר שלא, ובין נימוקיו האיר כי-
  • המערכות מתקשות בתנאי מזג-אוויר קשים
  • הגיון המערכת עלול להתבלבל במצב שבו שוטר מסמן לנסוע באור אדום או לעצור באור ירוק;
  • האם המכונית תדע שלא לעקוף משאית הנושאת מטען שבולט אל המסלול הסמוך לה?
  • אם המכונית מזהה מצב קשה בהמשך הדרך שבו על הנהג לקחת שליטה ברכב, יכול להיות שהנהג לא יהיה מוכן לכך.
קושי נוסף שפורם לא הזכיר (וכנראה לא במקרה) הוא התלות הרבה של המכוניות האוטומטיות במפות. קחו מהן את המפות, והן יתקשו הרבה יותר להתמודד עם הסביבה בה הן נושאות. הקושי הזה הוא כמובן עניין של זמן - ככל שהזמן עובר, וככל שמכוניות-נוהגות-את-עצמן יהיו נפוצות יותר, סביר ששינויים בסביבה לעומת המפה, יעודכנו במפות רלוונטיות ושהעניין יעוגן גם בחקיקה.

מעבר לקשיים, פורם גם הזכיר כמה דוגמאות שמעידות על ההתקדמות הרבה שהתרחשה בעשור האחרון -
קצב ההתקדמות הזה מרשים הרבה יותר, כשלוקחים בחשבון את המהירות שבה הדברים קורים. לפני 11 שנה, בתחרות הראשונה בנושא, הרכב המתקדם ביותר נהג בעצמו נסע פחות מ-8 מיילים לפני שנתקע ועלה באש, ולא הוכרזו מנצחים

חוץ מזה, לחלק מהקשיים כבר מתהווים פתרונות. גוגל רשמה השנה פטנטים שתכליתם זיהוי תנועות ידיים של רוכבי אופניים ואפילו מכונית גוגל שנעצרה על ידי שוטר בגלל נסיעה במהירות נמוכה מדי הצליחה לצאת מהעניין בלי לקבל דו"ח
(בזכות נימוקי הנהג, יש להודות, ובכל זאת, מתי בפעם האחרונה אתם הצלחתם לצאת בלי דו"ח?)

הדיון אולי מבהיר שזמנן של המכוניות-הנוהגות-את-עצמן לא יקרה בעוד 5 שנים, ואולי הוא גם מסביר מדוע יידרש זמן פיתוח משמעותי לפני שהכביש יתמלא במכוניות שכאלה, אבל הדיון הזה גם מבהיר בצורה הכי מעשית שאפשר שלא מדובר כאן בחלום באספמיא אלא בטכנולוגיה שברי-המזל בינינו יזכו לראות בימי-חייהם.

אם העת הזו אכן הולכת ומתקרבת, אולי כבר צריך למצוא מילה בעברית ל-self driving cars? אולי עצמונית?

אם כבר מכוניות, כמה מאמרים מעניינים בנושא  -

האומנם נזדקק למכוניות עוד הרבה זמן ? חליפות איירון מן הולכות ומפסיקות להיות מדע בדיוני
ולא רק הן. בדיסני פיתחו רובוט המטפס על קירות. האם יהיה רובוט כזה שנוכל לנסוע בו? והאם הוא לא יהיה מתקן שעשועים אלא דבר כזה שמשמש אותנו לצאת מהדירה ולהגיע לעבודה? תחשבו קצת על החיים כספיידרמן...

ומהייטק לביוטק
על גג קניון הדיזנגוף סנטר, פועלת חווה הידרופונית המספקת חסות ועלי תבלין לחלק מהמסעדות הפועלות בקניון. החלום: לספק את כל צורכי המסעדות של הקניון ולמכור לתושבי האיזור. אם זה יצליח, זה יהיה צעד חשוב במהפכת החקלאות האורבנית הישראלית

וממבט אל הצומח של העתיד, נסיט עינינו אל ההווה, אל חיות הבר האורבניות של ישראל

ומכאן אל העבר: חשבתם פעם מדוע הנחשים איבדו את הרגליים? טוב נו, אנחנו עוד לא באמת יודעים, אבל יש לנו סימנים ראשונים לכך שזה קרה בגלל הדרך בה הם התחפרו ונעו בתוך מחילות תת-קרקעיות, לפני 90 מיליון שנה

וממדע וטכנולוגיה, לנושאים פחות מועילים לחיים -

ומאויבי הציבור, אל נציגיו הפועלים לטובתו, כלומר - פוליטיקה:
נתחיל בעולם, שם מספרים קצת על החיים באריתריאה. בפירוש לא מה שאתה חושב כשאתה רואה אנשים שעושים את כל הדרך משם, דרך מצרים וסיני, עד כאן:
“It’s uncertain time and it’s not easy for the youngest to tolerate that. This creates unemployment by default. If you’re on national service you can’t make money. It is killing opportunities as you can’t make money for your family. There may be people who say they are leaving because the government is repressing them but they are trying to politicise these things. When they go to Europe about 70% send money back to their families because they know how their families are living. This is the main reason they go to Europe, logically.”
או שאולי כן ? מה דעתכם ? 

נמשיך עם השכנים. ממר"י מספר: על התפקיד של הנשים הפלסטיניות בחזית העימות בהתקוממות הפלסטינית הנוכחית. הכתבה מתארת את התפקוד של הנשים בהפגנות בשטחים, אליו אנחנו פחות נחשפים בתקשורת הישראלית. אביב העמים הערבי עובר גם על הפלסטינים. כמה חבל שהכעס מופנה אלינו, במקום לשינויים פנימיים.


ומשהו שהוא בין אצלנו והעולם - מהפך דרמטי בעמדה הרשמית שמציגה מדינת ישראל בסוגיית ההתנחלויות. לראשונה מזה עשרות שנים, יחוייבו כל נציגויות ישראל בעולם להציג באתר האינטרנט הרשמי שלהן מסמך המצדיק היסטורית ומשפטית את זכות העם היהודי להקים ישובים בחבלי יהודה ושומרון. אפשר לתמוך בהתיישבות ביו"ש. אפשר להתנגד להתנחלות בשטחים. אבל אם כבר עושים את זה, באמת הגיע הזמן להסביר את זה כמו שצריך.

ומענייני דיומא נעבור אל הפוליטיקה של האתמול - הטרוריסטים שהעדפנו לשכוח. זכרתם שניסו להתנקש בחייו של יוסי שריד ז"ל ? ובחייו של שמעון פרס יבדל"א ?

ומשנאה אלימה אחת לאחרת - שיר על השנאה תפש את לבי

ומשנאה קונקרטית למאבק היסטורי בשנאה: כך נאבקה ישראל כנגד החלטת האו"ם שקבעה כי ציונות היא גזענות.

ומפוליטיקה כללית, לפוליטיקה של דת ומדינה ויחסים בתוך המשפחה:
מהפכה ברבנות: אימהות גרושות בעלות אמצעים כלכליים ישלמו גם הן מזונות, ולא רק האבות כפי שנהוג היום. מסבירים שההחלטה באה נוכח השינוי במעמד האישה. אני נמנה על התומכים בשינוי הזה. ולכל אלה שחושבים שעכשיו גברים יתנערו מכל אחריות, נזכיר שרוב המחקרים בתחום ההתנהגות מראים שבני-אדם מגיבים בהגינות למצבים בהם הם מרגישים שנוהגים בהם בהגינות.
ראו למשל ספרו האחרון של דן אריאלי - "האמת על באמת" The Honest Truth About Dishonesty

אם הגבר יידע מראש שהוא והאישה ישאו בנטל 50/50, יש סיכוי הרבה יותר טוב שהוא ישלם את החצי שלו כמו בן-אדם. דווקא המצב הנוכחי, בו בן-הזוג יודע שמרגע שהקשר הזוגי עלה על שרטון, החוק הופך אותו לארנק פוטנציאלי עבור מי שהיתה בת-זוגו האהובה, הוא שמכניס את הגבר לניגוד-אינטרסים נורא בין רצונו לסייע לילדיו לבין רצונו לבנות את חייו שלו מחדש.

ומענייני משפחה כלליים לעניינים של אינטימיות
יש לכם מתבגר/ת בבית? תשלחו לו/לה בדואל את הסרט הבא - סרט הדרכה קצר, ברור ולא-בוטה: איך לשים קונדום



חושבים שזה מוקדם מדי ? 
כשני שליש מהילדים בגיל 9 כבר נחשפו לפורנו, טוען מנחה סדנאות לחינוך מיני
מה אפשר לעשות כדי למנוע את ההשפעה השלילית? המנחה מציע צפייה משותפת של הורה וילד בסרטוני הפורנו תוך כדי שיחה ישירה על התכנים. 

זה לא רק אצל החילונים. גם נערות באולפנות צופות בפורנו. כך שיתפה עובדת סוציאלית ומנחה לחינוך מיני, בכנס שעסק בחינוך למיניות בריאה במדרשה באוניברסיטת בר אילן.

אם לא הספיק לכם עד כה, מתברר יש עוד סכנות במין חוץ מהמחלות. יש הטוענים שזה יותר מסוכן מסמים. כך טוענת כתבה צבעונית בואלה! המתארת את עולמם של המכורים למין בישראל.

ונעבר להיסטוריה: 
ממיניות בהווה, נעבור להיסטוריה של המיניות. מתברר שהאדם הראשון ששינה את מינו - חי את חייו השקטים (למדי) כסוכן ביטוח מבת ים. קרל מאיר באר עבר את הניתוח החדשני ב-1906 ובהמשך חייו היגר לישראל. 

וממיניות למלחמה: לא רבים יודעים כי במלחמת ששת הימים היו הסורים "על הגדרות" של קיבוץ דן עם טנקים, חי"ר והפגזה ארטילרית. בעזרת הכנה מדוקדקת, אלתורים לא מקובלים, ופה ושם גם הפרות פקודה עמד הקיבוץ בהתקפה עד שהגיע הצבא.

וממלחמה ממש, להיסטוריה של הספורט. 
ולחדשות נעימות יותר בנוגע להיסטוריה - לראשונה הוכר חייל אמריקני כחסיד אומות עולם. מתברר שמפקד מחנה שבועיים גרמני ביקש לבודד את החיילים השבויים ממוצא יהודי מחבריהם. מאסטר סרג'נט רודי אדמונד, שעמד בראש עשרת אלפים שבויי מלחמה אמריקנים  אמר: 'כולנו יהודים, אם אתם יורים בי, תצטרכו לירות בכולנו, ואחרי המלחמה תועדמו לדין בגין פשעי מלחמה'.

ומהיסטוריה לתרבות:
ומתרבות לחינוך:
לפעמים, כמו שאומר הפתגם האיטלקי, כדאי למהר לאט לאט. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב בקרב 10,000 הורים, נמצא כי הילדים שהתחילו את כיתה א׳ בגיל שבע הראו רמות נמוכות בהרבה של קשיי ריכוז והיפראקטיביות בכיתה אל מול הילדים שהתחילו בגיל שש. והמצב הזה של תפקוד תקין בכיתה רק הודות להתחלה מאוחרת יותר נמשך לאורך השנים שהמחקר עקב - גיל 11. כלומר? ילדים המתוייגים ככאלה עם הפרעות קשב בעצם פשוט לא היו מוכנים לכיתה א'....

עודנו מבינים שלפעמים חובה זה משהו שצריך לחכות איתה, וכבר מגיע חובה חדשה: האם כולנו צריכים ללמוד לתכנת?

עודנו מהרהרים בשאלה הזו, וכבר מטיחים בנו שאלה אחרת: כיצד ייראו חייהם של הילדים שנולדו עם טאבלט ביד ?
נסיון אמיץ לחזות את העתיד. אבל אני עוד זוכר מה הבטיחו לדור שלי....

וכשאני קורא אנשים שמאיימים ומספרים כיצד הטכנולוגיה מביאה לאובדן האנושיות בקרב הנוער אני נזכר בסיפור על אברהם שפירא, זקן השומרים של פתח-תקווה כשעוד היתה מושבה, וכיצד הסביר לנוער הישראלי של שנות ה-60':
אתם נוער אתם? אתם ... בררה!
ויש האומרים שאמר
אתם נוער אתם? אתם ... חרא!
ועל זה כבר אמר פעם החכם מכל אדם: אין חדש תחת השמש.

ונעבור מענייני חינוך לעבודה -
שלי יחימוביץ' הצליחה להוביל השבוע את האופוזיציה בהפלת חוק שהציעה הממשלה להוריד את גיל עבודת הנוער המותרת. שווה לשמוע את נאום ההתנגדות שלה. שווה לשנן את דבריה:
"אדוני ראש הממשלה, הילדים שלך עבדו בגיל 13? בנט, הילדים שלך יעבדו בגיל 13? הילדים שלי עבדו בגיל 13? לא ולא. את ילדי העניים אנחנו שולחים לעבוד, ושוללים מהם את הילדות."
ועוד היבט של עבודה במחלוקת -  עשרות נשים בזנות נלחמות נגד סגירת בית הבושת שלהן. יש לי חשד עמוק שבנושא הזה שלי יחימוביץ' ואני לא רואים עין בעין. במילים אחרות - חלום הבלהה של מתנגדי הזנות הרדיקליים הולך ומתגשם. נשים ישראליות שעובדות בזנות עולות לדוכן העדים, אומרות שאינן מתביישות במקצוע ונלחמות כנגד סגירת מקור לחמן, בית הבושת בו הן עובדות. מהדברים שנאמרים עולה תמונה אחרת לגמרי של האישה העובדת בזנות, מזו שיש המוכנים לקבל.
"יש לי אפשרות לעבוד בעבודה רגילה, זה ברור", סיפרה בחורה שעלתה להעיד. "אני בוחרת מרצוני החופשי לעבוד ביצחק שדה מתי שנוח לי, ומתי שאני רוצה ומסתדר לי. הטענה שאני מנוצלת היא מגוחכת כי אני אדם בוגר שאחראי על עצמו, אין שום אדם בעולם שיכול לומר לי מה לעשות. אני באה מתי שבא לי והולכת מתי שבא לי - זה כל העניין של לעבוד בזנות".
התשובה של הפרקליטות:
  • העוסקות בזנות לא עשו בחירה חופשית כשהשתלבו בענף.
  • נסיבות חייהן ואילוצים שונים הובילו את הנשים לבחירה במקצוע
  • אלה בוודאי נשים חזקות שמסוגלות להתמודד עם הקשיים הרבים שנלווים לעיסוק בזנות
  • הנשים הללו "נמצאות במקום הכי נמוך שיכול להיות".
  • הפרקליטות אף הביעה ספק בכך שהעוסקות בזנות עשו בחירה חופשית כשהעידו במשפט, או שמא נשלחו לעשות זו.
  • "העובדה הראייתית היא שיש מקום ושהוא מוחזק לשם זנות ועל ידי סרסור. סרסור מסוים מואשם בכך, אבל יכול להיות שיש אנשים נוספים מאחורי הבאת הנשים לזנות".
  • הפרקליטות תיארה את מצבן של הנשים "כדומה לתסמונת האישה או הילד המוכה - ילד שהורה אחד מכה אותו והשני לא, תמיד ינסה לרצות את ההורה המכה כי ממנו הוא מפחד".
בכל מצב אחר שבו היו מנסים להגביל את חופש העיסוק של אישה, להתכחש לחופש הבחירה של האינדיבידואל, ולסתור הצהרות ברורות של העובדים, היה ברור לנו לגמרי מי מייצג גישה דכאנית ומי מייצג את מימוש זכויות האדם. רק כשמגיעים לנושא הזה, מתהפכות היוצרות, ודווקא הלוחמים בעד העובדות בזנות הופכים להיות הסוכן הדכאן של זכויות האישה והאדם.

אם חשבתם שזנות זה מקצוע לא טוב, כדאי שתחשבו גם על המקצועות הכי לא בריאים לעבוד בהם. קופ"ח כללית תרגמה דו"ח שפרסמה הרשות למידע תעסוקתי של ארה"ב. בדו"ח שוקללו שישה גורמי סיכון במקצועות רבים.
הגורמים: חשיפה למזהמים; חשיפה למחלות ולזיהומים; חשיפה לתנאים מסוכנים; חשיפה לקרינה; סיכון לכוויות קלות, לחתכים, לנשיכות ולעקיצות; ואת משך זמן הישיבה במהלך העבודה. ככל שהציון גבוה יותר, כך הסיכון הבריאותי גבוה יותר. מתברר שהכי מסוכן יותר להיות אחד מאלה -
  • רופאי שיניים, רופאי שיניים מנתחים, סייעים לרופאי שיניים
  • דיילות אוויר
  • רופאים מרדימים, אחיות מרדימות ועוזרי רופאים מרדימים
אבל מסוכן להיות גם אחד מאלה -
  • רדיולוגים
  • חונטי גופות
  • מפעילי תנורי מתכת-זיקוק
גם אלה וגם אלה זכו לכבוד המפוקפק - 27 המקצועות הכי מסוכנים לבריאות....
והזונות? אולי בגלל חוסר-הלגיטימציה, הן לא זכו שהעיסוק שלהן בכלל ייבחן בקטגוריות האלה? לי נדמה שבכל זאת, קצת יותר מסוכן להיות זונה מאשר רופאת-שיניים. אבל הודות לדה-לגיטימציה הפמיניסטית, התחום נשאר בחשכה. אבל אם נתמקד לרגע ברופאי ורופאות השיניים, בפעם הבאה שאגיע לביקורת, אשתדל להיות נחמד עוד יותר מכרגיל. זה לא רק העניין הזה של להיות נחמד למי שעלול להכאיב לך, וזה לא רק העניין הזה של הסכנה. כמו שאמרה לי פעם רופאת-השיניים שלי, אף אחד לא שמח לבוא אליי.... אז בואו נהיה נחמדים אל רופאי ורופאות השיניים שלנו?

ומעבודה לכלכלה -
הכנסת אישרה - חברות סטרטאפ ועסקים קטנים יוכלו לגייס כסף באמצעות מימון המונים. אולי כדאי שלפני התחלת הגיוסים, החברות והעסקים יקראו את המאמר הבא: איך הורסים קמפיין מימון המונים שיכול היה לגייס ה-מ-ו-ן כסף.

ומגיוס הון לשמירה על מוניטין. מה אתם הייתם עושים אם היו מוצאים צפרדע בתוך אריזת מוצר שלכם? יש מי שיודע לעשותלימונדה מלימונים או פרסומת חיובית מצפרדעים.

החודש קרה משהו היסטורי בארה"ב. אחרי שנים ארוכות-ארוכות, התפרסמה הידיעה לה המתינו מאז 2006: יו"ר הבנק המרכזי ג'נט ילן הודיעה על העלאת הריבית ב-0.25%. הריבית האמריקאית תעמוד על רמה של 0.25%-0.5%. כל חברי ועידת השוק הפתוח של הפד הצביעו בעד ההעלאה. התחזית של הפד היא שבסוף 2016 תעמוד הריבית על 1.4%.

ההודעה הגיעה על רקע סימנים המבשרים על התאוששות אמיתית של המשק האמריקני - נתוני מאקרו חיוביים שכוללים עלייה בצמיחה וירידה משמעותית באבטלה. לא נותרה עוד הצדקה לריבית ברמה אפסית.
ילן סיכמה בזהירות במסיבת העיתונאים לאחר הודעת הריבית כי "ההתאוששות הכלכלית עשתה דרך ארוכה, אם כי היא עדיין לא הושלמה" והוסיפה כי "העלאת הריבית מסמנת סיום של תקופה, 7 שנים שבהן עמדה ריבית הפד על רמה אפסית, על מנת לתמוך בהתאוששות של הכלכלה מהמשבר הגרוע ביותר מאז תקופת המיתון הגדול".

ומכלכלה לרווחה -
לרגל היום הבינלאומי לזכויות של אנשים עם מוגבלויות ח"כ מיקי רוזנטל סיפר על חייו כאדם עם מוגבלות ועל חוויות ילדותו בצל החלמתו ממחלת הפוליו:
"אני נכה. בדרך כלל איני נוהג לדבר על עצמי מעל דוכן הכנסת, אלא על נושאים עקרוניים...אני מרשה לעצמי לדבר על עצמי בשל היום המיוחד שאנחנו מציינים היום - היום הבינלאומי לזכויות של אנשים עם מוגבלויות. פשוט אין דרך טובה יותר להסביר את העניין מאשר לספר את הסיפור שלי. "אני נכה. כלומר, פעם קראו לי נכה. היום לא מקובל יותר לומר נכה, אומרים איש עם מוגבלויות. אני מעדיף איש עם בעיות, כי כולנו בני אנוש ולכולנו יש בעיות. ...הייתי ילד צולע. ילד נכה. הכל היה קשה לי. ללכת, לרוץ, לשחק תופסת. כשהילדים היו משחקים כדורגל בשכונה, אותי היו מעמידים בשער. לא נעלבתי כי רציתי לשחק כדורגל כמו כולם ועם כולם, אבל בגלל המגבלה לא יכולתי להיות כמו כולם.
...גם היו לי חברים שדאגו לי, דאגו לשתף אותי, דאגו למסור לי את הכדור, דאגו שאפילו אבקיע גול. וזה בדיוק מה שנחוץ למוגבלים. לא לעשות להם טובות, לא לרחם עליהם - אלא לראות אותם כבני אדם וכך להתייחס אליהם. זהו. זה כל הסיפור. לא לחשוש מנכים, לא לפחד משונים – פשוט להתייחס לכל בני האדם כבני אדם. היו כמובן גם ילדים שהציקו לי בילדותי ולעגו לי כמו שילדים לעתים עושים, אבל היו גם אחרים שבזכותם אני עומד פה ומסתכל אחורה אל חיי בגאווה גדולה ובזכותם דילגתי על המוגבלות שלי והגעתי לאן שהגעתי. בגלל שכף רגלי השמאלית שונה בגודלה - נזקקתי לשני זוגות נעליים, לרגל הבריאה מספר אחד, לרגל הפגועה מספר אחר, קטן יותר. זוג נעליים אז היה מותרות – ולא יכלו לקנות לי שני זוגות. אני זוכר את המורה להתעמלות שאמרה, אצלי לא תהיה אפליה, כולם ישתתפו, כולם ירוצו. ביוזמתה היא לקחה את הנעל הקטנה - שהייתה גדולה על הרגל החולה - ודאגה להגביה אותה ואף תפרה והצרה. היום הזה הפך ליום מיוחד בחיי. הצלחתי בעידודה ובעזרתה של המורה לסיים ריצה של 800 מטר. הגעתי אחרון – אבל הגעתי.
...כל פעם שאני חושב לוותר, אני נזכר באלה שפשוט התייחסו אלי כאחד האדם, פשוט מיקי. ואני, בגללם, הבטחתי לעצמי שלא אוותר. כל אחד ואחת מכם יכול להבטיח עתיד טוב יותר לאדם עם בעיות, אם רק יתייחס אליו כבן-אדם". 
ומרווחה לבריאות: 
כמה עצות בריאות מועילות בהן נתקלתי החודש:

ולא רק כאן בבלוג מרכזים דברים לסוף השנה. גם באתר קופ"ח כללית ריכזו את המאמרים המעניינים ביותר בנושא המזון שפורסמו השנה. שווה מבט.

ולפני סיום פרק הבריאות, 10 עובדות על אלכוהול וגם כמה משקאות שאולי יעזרו לכם להימנע מהנגאובר

  • ספוילר: שתו סודה, ספרייט, מיץ אגסים ומים.... אולי זה יעזור. ואולי לא... 
  • ועוד ספוילר: למקרה שלא ידעתם, ערבוב כמה סוגי אלכוהול יחד, או ערבוב אלכוהול במשקה דיאטטי, עלולים להוביל להשתכרות מהירה יותר
ונסכם את הלקט האחרון של שנת 2015, בסיכום השנה של גוגל את הzeitgeist של 2015:


שתהיה שנה אזרחית טובה לכולנו.



[עדכון 18/01/2015: בעקבות הערות קוראים, הפוסט תוקן בשתי סוגיות:
1) SpaceX של אילון מאסק אומנם היתה הראשונה להחזיר טיל משגר בשלום לאחר שיגור מסחרי של לווין לחלל, אבל New Shepard של ג'ף בזוס הקדימו אותם בשבועיים עם ההישג הגדול של השבת טיל משגר בשלום.
2) הקושי בהתמודדות עם כך שנשים העוסקות בזנות נלחמות נגד סגירת בית הבושת בו הן מתפרנסות, איננו של פמיניסטיות רדיקליות ככלל, אלא של זרם מסויים בפמיניזם הרדיקלי. שותפים לקושי הזה גם פעילים פעילות אחרים כנגד הזנות  המבקשים לשים דגש על היות המאבק בזנות מאבק של זכויות אדם ככלל, ולא רק של זכויות נשים]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך