ההחלמה מכאיבה אפילו יותר מהאירוע עצמו

ב-16 לחודש מרץ יתקיים בישראל מצעד השרמוטות (slut walk) הישראלי הראשון, אירוע שנועד למחות כנגד הגישות הגורסות שאונס או הטרדה מינית מוצדקות בשל הופעתה החיצונית של אישה. מקורו של האירוע בקנדה, שם הציע שוטר לנשים שלא להתלבש כשרמוטות אם ברצונן להישאר בטוחות.

המצעד הזה הוא מהלך חשוב בכל הנוגע לזכויות האישה שמבהיר עד כמה הסוגיה של שוויון מגדרי היא מורכבת. סוגיית הלבוש ומשמעויותיו הרי כמעט ואיננה רלוונטית כאשר מדובר בסובייקט מתלבש בן המגדר הגברי (בוודאי ההטרוסקסואלי). לא זאת בלבד שהתייחסויות מהסוג של לבושך=אשמתך הן מהלך שמתערב באוטונומיה של האישה על הופעתה החיצונית, אלא שהן מהלך של הטלת אחריות על הקורבן.

וזה מה שחשוב לזכור כאן - עם כל הפיתוי להיכנס לדיון על השאלה מדוע בדיוק נשים בדור הזה בוחרות להתלבש באופן כל-כך חושפני, וכיצד קוד הלבוש של הדור הזה משפיע על התקשורת הבין-מגדרית, יש כאן סוגיה חשובה הרבה יותר, וסקסית  הרבה פחות - הטרדה מינית היא התקפה שמותירה את עקבותיה אצל הקורבן הרבה אחרי שהעבריין כבר שכח מהאירוע. במילותיה של גרייס בראון, יוזמת פרוייקט חשוב לביטוי עצמי של קורבנות (קישור למטה): ההחלמה מכאיבה אפילו יותר מהאירוע עצמו. מצעד השרמוטות הוא מהלך שנועד להבהיר - יש אפס סובלנות לכל ניסיון לקשור בין הופעתה החיצונית של אדם לבין הטרדתה, בדיוק כפי שיש אפס סובלנות להטרדה מינית.

אני חושב שהאתרים הבאים (ו/או אחרים מסוגם) צריכים להיות חלק מהחינוך של כל בני-עשרה בארץ ובעולם. עצוב לחשוב שהכאב הזה צריך להילמד,אבל צריך לקוות שאולי החשיפה לכאב הקורבנות תסייע לעבריינים בפוטנציה להימנע וחשוב לדעת שאם לא נעשה את זה, רבות ורבים בינינו יסתובבו בלי יכולת לדבר על מה שקרה להם :



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך

סיום