דירק נוביצקי עבר את קו 30,000 הנקודות בקריירת הנ.בי.איי שלו

 מעטים יוכלו להתפאר בקריירה אדירה כמו זו שהיתה לדירק נוביצקי. אלוף NBA, זוכה בתואר  MVP של העונה הסדירה, זוכה בתואר MVP של סדרת הגמר של פלייאוף הNBA, האירופאי הראשון שהיה לסופרסטאר בNBA ועוד ועוד.


ועתה הוא הוסיף לכל אלה נקודת ציון ייחודית: הוא הצטרף למועדון 30,000+ הנקודות. מועדון אקסקלוסיבי שחברים בו שחקנים שהיו בולטים בקבוצותיהם, בעלי יכולת קליעה גבוהה, ועמידות פיזית יוצאת דופן. למען שלמות התמונה נביא את 10 המקומות הראשונים ברשימת המובילים בנקודות בNBA בכל הזמנים:
  1. קארים עבדול ג'באר 38387 (ב-57446 דקות) 
  2. קארל מאלון  36928 (ב-54852 דקות)
  3. קובי ברייאנט  33643 (ב- 48637 דקות
  4. מייקל ג'ורדן 32292 (ב-41011 דקות) 
  5. ווילט צ'מברליין 31419 (ב-47859 דקות)
  6. דירק נוביצקי 30005* (ב-48249 דקות) 
  7. שאקיל אוניל 28596 (ב- 41918 דקות)
  8. לברון ג'יימס 28316* (ב-40622 דקות)
  9. מוזס מאלון 27409 (ב-45071 דקות)
  10. אלווין הייז 27313 (ב-50000 דקות)
 (*) שחקן פעיל  
(הערות לגבי הרשימה: יש מקום לשקול להוסיף אליה שחקנים שלא בילו את כל זמנם בNBA, כמו ג'וליוס ארווינג; אין ספק כי היא עתידה להתארך עם השנים, במיוחד ככל שסגנון המשחק של הNBA הולך ונהיה מהיר יותר, בדומה לעבר הרחוק, רק שבסיבוב הזה יש גם אפשרות לקליעות שמזכות אותך ב-3 נקודות... ).

מבט בקטעי ההיילייטס של הקריירה של נוביצקי עד כה נותנת תמונה של השחקן הזה:

קלע בחסד, אתלטי להפתיע, חזק, מהיר, נחוש, בעל קור רוח ויכולת התעלות ברגעים מכריעים.

אנחנו רואים את כל זה , ויש בינינו הסבורים שאין מנוס מהמסקנה שמדובר באחד השחקנים הגדולים של כל הזמנים, לא? 

אז זהו... שחקן גדול - בהחלט. מהגדולים ביותר בין כל הזמנים ? אני חושש שלא. 
למה ? 
נוביצקי זכה רק באליפות אחת למרות הקריירה הארוכה מאוד לה זכה. 
גם האליפות הזו הושגה יחד עם סופרסטאר אחר, ג'ייסון קיד, ועם צוות תומך שנתפר למידותיו ומנה כמה מהשחקנים הטובים והמנוסים ביותר שהליגה הציעה באותו זמן. 

בכלל, אם יש דבר אחד בולט ברשימה הזו, זו העדרותו של הווינר הגדול בכל הזמנים של הNBA ממנה. ביל ראסל, האיש שהוביל את הבוסטון סלטיקס ל-11 אליפויות ב-13 שנותיו כשחקן NBA, לא מופיע בה. 

גם טים דאנקן, בן זמנו של נוביצקי, שחקן הNBA היחיד אי-פעם שזכה ב-3 אליפויות ב-3 עשורים שונים (ובסה"כ ב-5 אליפויות) איננו נמנה על עשרת הגדולים של הNBA בכל הזמנים בקליעה. דאנקן היה קלע בולט הרבה יותר מראסל, והוא במקום 14, עם 26496 נקודות ב-47368 דקות משחק. אבל כל מי שראה את דאנקן משחק יודע שההשפעה העצומה שלו על הקבוצה שלו ועל המשחק לו היה שותף היתה הרבה יותר גדולה מההיבט של הקליעה שלו. 

מה אפשר לעשות, כדורסל מנצחים באמצעות שליטה בהרבה משתנים. קליעה היא רק אחד מהם. היא בולטת, היא מושכת את העין, קל להתמקד בה. וקל לשכוח שמייקל ג'ורדן היה קלע אדיר שלא זכה בשום דבר, לפני שהתמסר לשיטת אימון שהוביל פיל ג'קסון שהביאה אותו לפעול בתוך צוות. גם ג'ורדן וגם ברייאנט, מקומות 3 ו-4 ברשימת קלעי כל הזמנים (בינתיים), זכו באליפויות רק תחת ג'קסון. שניהם שיחקו גם תחת מאמנים אחרים, נתנו הופעות קליעה אדירות - ולא זכו בשום דבר. 

ווילט צ'מברליין, חבר נוסף למועדון ה-30,000+ נקודות, זכה בסה"כ בשתי אליפויות בקריירה שלו. את רובה הוא בילה בצילו של ראסל, שהודה תמיד שצ'מברליין היה בעל יכולות משחק וכוח פיזי רבים משלו. אבל צ'מברליין ניסה לנצח על ידי הובלת הקבוצה שלו בעוד ראסל ניסה לנצח על ידי דחיפת הקבוצה שלו, וטבעות האליפות מדברות בעד עצמן: הגישה של ראסל עבדה. זו של צ'מברליין כמעט תמיד נכשלה. בשנותיו של ראסל כשחקן רק בשנה אחת, עם פילדלפיה בסגל שנחשב אחד הכי טובים בכל הזנים, הצליח ווילט לנצחו ולזכות באליפות הNBA. גם אחרי פרישתו של ראסל, זכה ווילט באליפות נוספת רק בלוס אנג'לס לייקרס, שם שיתף פעולה עם סופר סטאר נוסף, ג'רי ווסט, קלע אגדי בפני עצמו, וביחד הם לקחו עוד אליפות באחת הקבוצות הגדולות של כל הזמנים. 

והמוביל של הרשימה אליה הצטרף דירק? קארים עבדול ג'באר מעולם לא הוביל קבוצה לאליפות במו ידיו. את האליפות הראשונה שלו הוא לקח יחד עם אוסקר רוברטסון, ואחרי שדרכיהם נפרדו, קארים סבל מבצורת שנמשכה עד שזכה לשתף פעולה עם סופרסטאר אדיר אחד - מג'יק ג'ונסון. לזכותו של קארים יש לציין, שעם פרישתו ממשחק, הלייקרס בהנהגת ג'ונסון לא זכו באליפויות נוספות באותה תקופה. גם ג'באר וגם ג'ונסון לא יכלו להוביל את הקבוצה לבדם - הם נזקקו זה לזה כדי לנצח. 

כי זה המפתח האמיתי של כדורסל : משחק קבוצתי. הדברים החשובים ביותר בכדורסל כלל לא נמדדים בסטטיסטיקות של המשחק. ובמדדים של משחק קבוצתי, עם כל הכבוד למועדון ה-30,000+ בו נמנים ששת הקלעים הגדולים של כל הזמנים בNBA, קליעה היא לא הדבר החשוב ביותר.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך