מה הכי נכון לעשות כדי לרדת במשקל ?

פוסט אורח של ג'ו עוסק בתובנות בנוגע לתזונה ודיאטה:


חשבתי לשתף אתכם במה שאני הכי חושב שנכון לעשות במידה ומישהו/י אכן רוצים להשיל מעליהם/ן מספר מבוטל או בלתי-מבוטל של קילוגרמים.


לפני התחלה הערה חשובה !
כל המתואר כאן מתייחס לאנשים בריאים.אלו הסובלים ממחלות חייבים כמובן ייעוץ רפואי מתאים.


אז מה הכי נכון לעשות ? לא להישקל.

למה ? לא רק כי כמו שמתואר בכתבה לעיל זה רחוק מלתת קנה מידה טוב לתהליך ההרזיה,אלא גם ובעיקר כי אני חושב שכל שיטת מדידה,ובמיוחד אם היא נהפכת לכפייתית משהו,כפי שאני חושד שקורה לרוב,מזיקה הרבה יותר ממועילה.

מה זה כפייתית ? אפילו בדיקה "מתונה" של פעם בשבוע היא לדעתי כפייתית.
ומדוע ? כי הרזייה הינה תהליך ארוך,שאמור לא רק לתת תוצאות לטווח הבינוני של החודשים הקרובים, אלא ובעיקר כדי ללוות אותנו בטווח הארוך של שאר שנות חיינו.

רגע,רגע, אומרים לי פתאום, זה לא עובד ככה.אנחנו חייבים איזשהו כלי לעבוד איתו,כי ככה אנחנו,האנשים.
אז מה עושים ? למי שממש חייב,הפתרון פשוט - אף אחד לא מכיר את עצמנו יותר טוב מאיתנו. לרובנו מספיק מבט אחד חטוף בעצמנו, סתם כך, אפילו ללא שום מראה, כדי לדעת איפה באמת אנחנו עומדים.
רק זכרו - תוצאות אמורות להגיע רק אחרי תקופת זמן של שבועות לפחות, אז בטח אין כל טעם לבדוק את עצמך כמה פעמים ביום למשל אחרי כל ארוחה.

ולכל אלו שמתקשים ומחפשים שיטות שונות ומשונות - מה כן עושים כדי להרזות ?
גם כאן התשובה מאד פשוטה - מוציאים יותר אנרגיה מזאת הנכנסת אליה.
מה, זהו ? כמעט. גם איכות האנרגיה הנכנסת חשובה. לכן,הפחיתו "שטויות", ובעיקר הרבו באכילה של ירקות ופירות. לאחר מכן נסו לתת עדיפות בתפריט לכל מזון שעבר פחות עיבוד, וזהו.
מה, זהו ?
אז הנה הרחבה קטנה,למי שקשה לו עם כללים פשוטים כי היה רגיל לשמוע מומחים וקרא ספרים שלמים על הנושא...
אז ככה, מה אנחנו בעצם עושים כשאנחנו נשקלים ? אנחנו מודדים את כל המסה בגופנו.את כל החלקים. אבל,יש חלקים חשובים יותר,כמו מסת שרירים,ששם רובנו דווקא צריכים להעלות את המסה,ויש מסת שומנים למשל,שהיא זאת הצריכה להשיל מעליה את העודפים.ויש כמובן גם מסת נוזלים, שרק היא לבדה מוערכת ב 70% מהגוף...
מעבר לזה יש עוד הרבה דברים בלתי מדידים בדיאטת המשקל,כמו ויטמינים,סיבים ועוד הרבה דברים אחרים חשובים ש"מומחי" (קישור הסבר למטה) דיאטות דווקא ישמחו להסביר,ואני קטונתי, כי לא ביולוג אנוכי,ובטח שלא מומחה.
ומאיפה משיגים את כל הדברים הטובים הללו ? נכון,מירקות ופירות... וגם... נכון! ממזון שהוא כמה שיותר "טבעי", כלומר עובד מה שפחות.למשל ? קטניות למיניהם,אורז,בשר למיניו השונים ובעצם כל מה שהיינו אוכלים פעם,רגע לפני שהמציאו את הסופרמרקטים.

ומה עושים עם כל המאכלים הטעימים,המפתים,שכולנו אוהבים ? הפתעה! אוכלים גם אותם,רק פחות... אני מאמין בתהליך,והימנעות דרסטית לא ממש עובדת לרובנו,ובדרכ' יותר מזיקה ממועילה. אז שמים לב ומפחיתים מתוקים על חשבון הדברים הטובים, ולאט לאט יתפתח לו הרגל.ואם תתמידו,תראו שהתשוקה לאכילת מתוקים כנראה תפחת לבד,כי אנשי הרגלים אנחנו, ולהתרגל אפשר גם אחרת, רק לאט...

ואם כבר,אנסה לחדד עוד נקודה ברשותכם, כי לדעתי פה עקב האכילס של רובנו - מה עושים אם לא התאפקתי וזללתי חצי עוגה למשל? התשובה - כלום. לפחות לא באותו רגע. אם כבר, אז אני הייתי לפחות מנסה ליהנות מאותו רגע כמה שאפשר. אחכ' אפשר למנף את זה כדי לצאת ליותר פעילות באותו שבוע (זוכרים? כלל מספר אחד - להוציא יותר אנרגיה מזו הנכנסת). לא מפחיתים בתזונה,אלא שורפים יותר אנרגיה. יותר כמובן עד שמגיעים לאיזון.אחכ' נשאר רק לשמור על השיווי משקל.אבל אם הצלחנו לבנות הרגל, זה כבר יהיה הרבה יותר קל...

ואם כבר על שריפת אנרגיה,אז כמו בהרגלי אכילה, גם כאן אנו בונים הרגל.אז למי שלא רגיל בכלל,שיתחיל לאט.

כמה לאט?

כמה שצריך. אני אחזור שוב - המטרה לבנות הרגל, לא לכבוש את ההר.לדעתי האישית זה לא ממש משנה איזה פעילות,העיקר שתהיה,וכמובן שתעשה בצורה נכונה והדרגתית ולא דרסטית.

זהו. אז עם מה נשארנו בעצם ?
1. להוציא יותר אנרגיה מזו הנכנסת
2. לאכול הרבה ירקות ופירות...
בהצלחה !
גילוי נאות - הכותב רחוק מלהיות דיאטן או מומחה כלשהו.

אבל, גם חתול מת יכול להיות כזה (חובה לקריאה לדעתי) ...

כמו כן הוא עובר את אותו התהליך שמתואר כאן,ו"יודע" את משקלו רק על סמך הערכה מבוססת על מספר שקילות ב-20 השנים האחרונות.

[בתגובה לפוסט זה ניתן לקרוא את הפוסט פשטות הדיאטה והפשטות...]

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סיום

Some science stories for March - Einstein's week, a few items regarding energy, and more

150 שנה להולדתו של יוסף מרקו ברוך